Analytiker: Interne problemer bag stort Signet-fald

Dårligt nyt fra USA presser Pandora. Free/Pandora Fold sammen
Læs mere

Regnskabet fra den amerikanske juvelerkæde Signet var skuffende, men det skyldes selskabsspecifikke forhold, som ikke umiddelbart kan overføres til Pandora.

Det vurderer børsmægler Anne Sophie Riis hos ABG Sundal Collier over for Ritzau Finans.

- Same-store-salget i Signet faldt 5 pct., og det er 120 basispunkter mere, end vi havde ventet, siger hun, men understreger, at det kan forklares med selskabsspecifikke forhold.

For det første er Signet ramt af orkanerne, der hærgede USA i kvartalet. For det andet er det ramt af problemer med udestående over for kunder, som Signet har outsourcet, hvilket har givet problemer, og for det tredje er salget per ekspedition mindre end "normalt".

- Signet slår godt nok flere boner i kvartalet, men beløbet på dem er mindre, siger hun.

ABG-børsmægleren fremhæver også, at det primært er produktgruppen bridals (bryllupssmykker), der falder.

- Pandora har ikke noget i den produktkategori, siger Anne Sophie Riis, der fremhæver, at Signets butikskæde Jared, der sælger Pandora-smykker i USA, klarede sig fint nok.

Det får Anne Sophie Riis til at vurdere, at Pandora-aktien falder for meget, da Signets fald i det amerikanske formarked på 17 pct. er selskabsspecifikt drevet.

Pandora-aktien lå før nyheden fra Signet omkring 569 kr., mens den efter er faldet til 554 kr. og ligger solidt placeret i bunden af C20 Cap.

/ritzau/FINANS