Analytiker: Det er dyrt for SAS at spare

SAS vil spare 2,1 milliarder svenske kroner på omstruktureringer, men kommer til at koste dem særdeles dyrt at gennemføre planerne.

Arkivfoto. SAS' nye spareplan skal sikre 2,1 mia. svenske kroner i effektiviseringer, men kommer til at koste 1,3 mia. at gennemføre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Til trods for en stærk position i Norden og på langdistanceruterne til og fra Skandinavien har SAS har stadig svært ved at tjene penge. Flyselskabet leverer endnu et stort underskud på 719 mio. svenske kroner (565 mio. danske kroner) i fjerde kvartal og fordobler nu spareplanen for de kommende år.

I juni annoncerede SAS, at man gennem omstruktureringer, effektiviseringer og besparelser ville spare en mia. svenske kroner, men målet er ny hævet til 2,1 mia. svenske kroner i årene frem til 2017. Det skal ske ved en gennemgang af hele forretningen, inklusiv administration og ground handling og en omstrukturereing af fly-flåden.

Men det er langt fra gratis at gennemføre spareplanen. I alt kommer omkostningerne til at løbe op i 1,3 mia. svenske kroner fremgår det af regnskabet, og det overrasker senioranalytiker Jacob Pedersen.

»Spareprogrammet er langt bredere end ventet, og det er positivt, at der stadig er mulighed for at dreje på så mange knapper og komme ud i så mange kroge af forretningen. Men der er markant større omkostninger ved at gøre det, end jeg havde troet. 1,3 mia. svenske kroner er rigtig mange penge,« siger han.

SAS købte tidligere på måneden det danske flyselskab Cimber, der havde annonceret, at man drejede nøglen om i foråret, når selskabets kontrakter med SAS udløb. SAS' plan er, som tidligere udmeldt, at rykke den regionale flyvning med de små CRJ900-fly til Cimber, som har en lavere omkostningsplatform. Det gælder især overenskomster med personale, hvor der er store besparelser at hente, hvis det lykkes SAS atfå flyttet piloter og kabinepersonale til Cimber. En tilsvarende øvelser er i gang med Blue1, SAS' finske datterselskab.

»Det begynder at se lidt mere fornuftigt ud for SAS i fremtiden med den nye spareplan og en oliepris, der er faldet gevaldigt. Hvis oliepriserne holder sig lave, er der lagt op til et væsentligt dyk i brændstofomkostningerne, og så tror jeg, at SAS vil levere et fornuftigt overskud i 2015,« siger Jacob Pedersen.