Analytiker: Cimber skal tilbage til rødderne

Med regnskabet for tredje kvartal viser Cimber, at det fokuserer på sin oprindelige forretning, og det er rigtigt at gøre, vurderer analytiker.

Cimber Sterling gør rette i at vende tilbage til det oprindelige forretningsgrundlag, vurderer analytiker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være skidt, førend det bliver godt.

Sådan karakteriserer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank dagens tredjekvartalsregnskab fra det trængte danske flyselskab Cimber Sterling, der sidste år blev købt af den ukrainske milliardær Igor Kolomoyskij.

For selv om regnskabet viser nogen fremgang på periodens resultat, er egenkapitalen vendt til et minus, ligesom selskabets gæld fortsat vokser.

Nu handler det for flyselskabet om at koncentrere sig om det, Jacob Pedersen kalder "Cimber Classic". Det handler om, at flyselskabet skal fokusere på sin kernekompetence inden for mindre flyvninger i stedet for at bide skeer med de store selskaber som SAS og Norweigan. Alt sammen for at trimme selskabet og få det i topform til en eventuel fremtidig fusion med svenske Skyways, som milliardæren Kolomoyskij også ejer gennem sit selskab Mansvell.

"Selskabet skal tilbage til Cimber Classic med de mindre fly, hvor man ikke flyver fra hovedlufthavnene, hvor konkurrencen er for hård. Det er en god erkendelse at være nået til. Det kommer godt nok alt, alt for sent, men det er en god erkendelse at være nået til. Og det gør, at jeg nu synes, at forudsætningerne er til stede for, at det kan ligne en betinget succes," siger senioranalytikeren, der tidligere har betegnet Cimbers regnskaber som "tæt på en katastrofe".

Færre passagerer, men bedre indtjening

For godt en måned siden overdrog Cimber fire af sine seks store Boeing 737-fly til flyselskabet Jet Time, og det er ifølge Jacob Pedersen et tydeligt tegn på, at Cimber-ledelsen er i gang med at styre selskabet tilbage på sit gamle, klassiske spor, og kalder beslutningen "ekstremt godt nyt".

Overdragelsen har betydet, at den såkaldte yield - altså indikatoren for, hvor meget selskabet tjener på sine billetter - er steget med 15 procent, ligesom selskabet er blevet bedre til at fylde sine fly. På den negative side er passagertallet dog faldet med 21 procent fra 426.442 passagerer i tredje kvartal sidste år til 335.351 passagerer i år.

En trofast ejer


Ifølge analytikeren vil der gå op til tre år, før Cimber begynder at tjene penge. Men hvis potentielle kunder og investorer har været bekymrede op til regnskabet, ses det af kvartalsmeddelelsen, at milliardær-ejeren har investeret endnu 150 mio. kroner i selskabet.

"Det er en klar understregning af, at Kolomoyskij ikke blot har investeret for de næste to eller seks måneder, men at han har langsigtede planer med selskabet," vurderer han.