Analytiker: B&O-LG-samarbejde ligner en "Plan B"

Chancen for, at Bang & Olufsen kommer i land med et salg af hele virksomheden, ser ud til at blive mindre og mindre, og derfor går selskabet nu til "Plan B".

Foto: Morten Stricker. Ifølge B&O er der stadig gang i dialogen med én potentiel byder på hele eller dele af selskabet, men der er intet konkret på banen endnu. Her ses administrerende direktør for B&O Tue Mantoni.
Læs mere
Fold sammen

Sådan tolker Per Hansen, investeringsøkonom ved Nordnet, dagens udmelding fra B&O, der nu vil udvikle og producere nye fjernsyn i samarbejde med sydkoreanske LG Electronics.



Aftalen med elektronikgiganten adresserer ifølge Per Hansen to af B&O's svage punkter, nemlig en for lang udviklingscyklus og for høje omkostninger ved produktion. Men han tror stadig, at Struer-koncernen helst ville have solgt hele biksen.

Ifølge B&O er der stadig gang i dialogen med én potentiel byder på hele eller dele af selskabet, men der er intet konkret på banen endnu. B&O afslørede først forhandlingerne i november 2015.

- Efter fire måneders sonderinger synes der ikke for alvor at være bevægelse i den proces, selv om der i børsmeddelelsen fremhæves at processen er i gang. B&O ønsker at have en plan B, skriver Per Hansen i en kommentar.

- B&O beskytter det allermest værdifulde som de har: Varemærket. Ved at være med i andres udvikling men med sit eget varemærke, kan de beskytte værdien heraf, tilføjer økonomen.

Han vurderer, at chancen for et bud på hele selskabet er blevet mindre med fredagens meddelelse.