Analysehus: IP-telefoni klar til næste bølge

Det danske marked for IP-telefoni til erhvervslivet er på vej ud af kravlegården og klar til at stå på egne ben, vurderer analysehuset IDC.

Applikationer til IP-telefoni vil i fremtiden blive mere skræddersyede til den enkelte virksomhed, mener senioranalytiker Brian Troelsen fra IDC Nordic. PR-foto. Fold sammen
Læs mere
Ifølge analysehuset IDC Nordic har der inden for IP-telefoni indtil videre stort set kun været fokus på besparelser på minutpriser og konsolidering af netværk.

Men det har kun været en større fordel for virksomheder med særlige karakteristika som mange geografisk adskilte enheder og meget intern trafik.

"For at få næste fase i gang skal leverandører af IP-telefoni fokusere på applikationsniveauet, da de potentielle besparelser på IP telefoni for den resterende del af virksomhederne formentlig ikke er høje nok til alene at kunne retfærdiggøre investeringen," mener IDC.

Analysehuset vurderer, at virksomhederne til at begynde med vil efterspørge relativt simple applikationer - f.eks. konferencekald, integration med desktoppen og presence services. Integration mellem IP-telefoni og mobiltelefoni er også højt på virksomhedernes ønskeliste.

"Efterfølgende vil applikationerne blive mere skræddersyede til den enkelte virksomhed og den branche de arbejder i," siger Brian Troelsen, senioranalytiker hos IDC Nordic.

Væsentlig effekt på leverandører

Denne udvikling med fokus på applikationer i stedet for den basale telefoniydelse har ifølge IDC en væsentlig effekt på de leverandører, der er i markedet.

"I Danmark har TDC via købet af Netdesign sat sig godt på markedet, men vi ser at forskellige typer leverandører begynder at presse på. Denne forfølger gruppe tæller både systemintegratorer som IBM, løsningsudbydere som Axcess, Eltel og Datametrix, hardwarefokuserede aktører som Siemens, som en lang række udbydere af såkaldte hostede løsninger. Når markedet vil efterspørge flere og flere applikationer må disse virksomheder også løbende opbygge kompetencer indenfor disse områder," konkluderer IDC.

Set fra kundesiden er det også væsentligt at leverandørerne har fokus på liniekvaliteten, som ifølge IDCs' årlige analyse af de nordiske IT-chefers investeringsprioriteter er en væsentlig barriere for virksomheder, der overvejer at investere i IP telefoni.

"I takt med at IP-telefoni bliver mere og mere udbredt får enkelte kunder nogle negative oplevelser omkring liniekvaliteten, som f.eks. støj på linien, ekko og tabte kald. Det er vigtigt at virksomheder og kunder på forhånd aftaler en klar service level aftale omkring dette for at undgå utilfredse kunder," siger Brian Troelsen.