Analysechef om Norwegian-forhandlinger: Mere negativt for SAS, hvis Norwegian bliver opkøbt af Lufthansa frem for British Airways

Det vil give flere udfordringer for SAS, hvis den norske Norwegian bliver opkøbt af tyske Lufthansa frem for britiske IAG, der står bag British Airways.

Foto: TT NEWS AGENCY. Det vil give flere udfordringer for SAS, hvis den norske Norwegian bliver opkøbt af tyske Lufthansa frem for britiske IAG, der står bag British Airways.
Læs mere
Fold sammen

Det vil give flere udfordringer for SAS, hvis den norske Norwegian bliver opkøbt af tyske Lufthansa frem for britiske IAG, der står bag British Airways.

Det vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, efter at det mandag blev bekræftet af både Norwegian og Lufthansa, at man havde været i dialog omkring mulighederne for, at tyskerne kan købe sig ind i Norwegian.

»For SAS er det mere negativt, hvis Norwegian bliver opkøbt af Lufthansa frem for British Airways,« siger Jacob Pedersen.

SAS er i dag partner med Lufthansa i Star Alliance, og det kalder Jacob Pedersen for en »meget vigtig ting for SAS at være en del af«.

»Der er ingen tvivl om, at hvis Norwegian bliver opslugt af Lufthansa og inkluderet i Star Alliance, så vil Lufthansa få meget af den trafik, som SAS i dag leverer, fra Norwegian.«

»Så er der en risiko for, at Norwegian får mulighed for at tilbyde langt flere services, som i dag adskiller SAS fra resten af konkurrenterne i det nordiske område,« siger Jacob Pedersen.

Han understreger dog, at det er svært at vurdere på nuværende tidspunkt, da man ikke ved noget om, hvordan en mulig struktur vil komme til at se ud.

»Men hvis Norwegian bliver indlemmet i Star Alliance, vil det give nogle gode muligheder ud i verden for de skandinaviske rejsende via Frankfurt. Det er klart, at det kan være med til at gøre nogle ting sværere for SAS.«

»Hvis Norwegian kan tilbyde nogle af de produkter, som SAS-kernekunder kun har kunnet få hos SAS, kan det gøre livet besværligt for SAS,« siger Jacob Pedersen.

BJØRN KJOS' BABY

Jacob Pedersen er dog usikker på, om Norwegian overhovedet ender med at blive solgt. Han vurderer, at Norwegian er den administrerende direktør, Bjørn Kjos', baby.

»Det er hans livsværk. Det er ret tydeligt, at hans eftermæle vil blive, at han solgte på et tidspunkt, hvor han ikke selv kunne få styr på det her,« siger Jacob Pedersen.

Jacob Pedersen har det grundsynspunkt, at Norwegian ikke forsvinder fra landkortet.

»Det er et ekstremt stærkt brand, og jeg er overbevist om, at der penge nok i Norge til at de få milliarder mere, det kræver for at få vendt den her forretning,« siger Jacob Pedersen.

Mandag steg Norwegian-aktien med 10,1 pct. efter historien om købsinteresse fra Lufthansa.

/ritzau/FINANS