Analyse: »Pyh, det bliver nok ikke så slemt med Amazon alligevel«

Amazon med stifter og topchef Jeff Bezos i spidsen er i gang med et markant hamskifte, hvor der skrues ned for væksten, men til gengæld presses mere værdi ud af forretningen. JIM WATSON/AFP/Ritzau Scanpix

Detailhandlens digitale mareridt, den amerikanske netkæmpe Amazon, vokser ikke længere så hurtigt som før i tiden. Kvartalsregnskabet, der blev offentliggjort forleden, viser, at Amazon kun voksede 30 procent i det seneste kvartal. Ja, selv om det er en høj vækst, så er det et »kun«, når man taler om Amazon, som er vant til endnu højere vækstrater. Og endnu mere væsentligt voksede det direkte salg af varer via nettet, altså Amazons hovedområde, kun 11 procent.

Der er virksomheder, der ville give deres højre forretningsben for sådanne vækstrater, men Amazon-aktien faldt på børsen efter regnskabet, for investorerne havde ventet sig endnu mere af Amazon. Det bliver som regel straffet af investorerne, når forventningerne overstiger virkeligheden.

Men inden man i detailhandlen tænker »pyyyh, sikken en lettelse. Så bliver det nok ikke så slemt, som vi havde frygtet alligevel«, er det værd at kigge på, hvad der ellers sker i Amazon. For det lavere væksttempo er ikke tilfældigt, men snarere udtryk for et bevidst, strategisk skifte fra topchef Jeff Bezos.

Presser mere værdi ud

For godt nok er væksten begrænset i forhold til tidligere. Til gengæld var kvartalsregnskabet det fjerde i streg, hvor Amazon tjente mere end en milliard dollar (godt seks mia. kroner) på driften. Her i tredje kvartal var driftsindtjeningen 3,7 mia. dollar (godt 24 mia. kroner) eller mere end ti gange det, som driftsindtjeningen var i samme kvartal for bare et år siden.

Amazon presser med andre ord meget mere værdi ud af den eksisterende forretning på bekostning af investeringer i ny vækst. Som New York Times rapporterer, så er Amazon i gang med at transformere sig selv og gå fra at være et vækstselskab via opkøb og opstart på nye markeder til at være et selskab, der i højere grad casher ind på eksisterende kunder og på investeringer fra tidligere.

Det sker på flere fronter. Eksempelvis skruer netkæmpen op for prisen på sit Prime-abonnement, som giver særlige indkøbsfordele med hurtig levering og adgang til streamingtjenesten Prime Video. Amazon har øget prisen på Prime med 20 procent inden for det seneste år.

Det klassiske trick

Det er et klassisk greb i abonnementsvirksomheder at få folk indenfor i butikken til en lav pris og så skrue op for prisen. Netflix har tidligere gjort det med stor succes.

Desuden henter Amazon flere og flere penge ind på Amazon Web Services (AWS), som ikke har noget med detailhandel at gøre, men er en cloud-baseret IT-virksomhed, og som konkurrerer med bl.a. Microsoft, Google og IBM, og som udgør ti procent af hele Amazon, og som er en højmarginforretning, hvor indtjeningen lyder på 30 procent.

Dertil kommer vækst i annoncesalg, så Amazon nu er den tredjestørste inden for netannoncesalg efter Facebook og Google med en omsætning i kvartalet på 2,5 mia. dollar (godt 16 mia. kroner).

Med andre ord er nedgangen i væksten ikke rigtigt et krisetegn for Amazon. Det er derfor lidt for tidligt at ånde lettet op i den danske detailhandel. Det kommer til at gøre ondt, når et stadigt mere velindtjenende Amazon på et tidspunkt åbner i Danmark.

Jesper Kongskov er virksomhedsredaktør og souschef på Berlingske Business.