Analyse: Carlsbergs nedtur i Rusland fortsætter i 2014

Nedturen på det russiske ølmarked vil efter alt at dømme fortsætte i 2014 og yderligere presses Carlsbergs omsæt­ning og indtjening.

Er glasset halvt tomt eller halvt fyldt for Carlsberg i Rusland?  Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN HIRD

Det russiske ølmarked faldt 9 procent i tredje kvartal, mens Carlsbergs øl-volumen faldt organisk med 15 procent. Ifølge Canadean, et af verdens mest anerkendte markedsforsknings-institutter, vil det rus­siske ølmarked næste år falde yderligere mindst ti procent tilbage, efter en nedtur på over 20 procent i de seneste år.

I en markedsrapport fra august i år skriver Canadean, at »den nuværende lovgivning og forventet kommende lovgivning forventes at føre til yderligere nedgang i 2013 og potentielt til en tocifret tilbagegang i 2014«. Markeds­forskerne hos rivalen Euromonitor forudser i en rapport fra oktober i år et volumenfald på det russiske ølmarked i perioden fra 2012 til og med 2017, der vil svare til en pro­cent om året.Der er flere årsager til, at udsigterne for det russiske ølmar­ked fortsat er afdæmpede:


 

• Afgiftsforhøjelserne fortsætter, og effekten vil række ind i fremtiden. Den seneste afgiftsforhøjelse på 20 procent i 2012 har foreløbig accelereret nedgangen i markedet. Tilbagegangen i forbruget er drevet af et lovregime, der af Canadean betegnes som ”fjendtligt” – for eksempel er salget gennem de kiosker, der har stået for en femtedel af ølsalget, blevet forbudt.

• Konkurrencen fra vodka bliver hårdere. Canadean skri­ver, at i 2012 var nedgangen i ølforbruget ledsaget af, at forbrugere med lave og mellemindkomster gradvist lagde forbruget om fra produkter med lavt alkohol­indhold som øl og vin til spiritus, hvilket løftede pro­duktionen af vodka med 12 procent og af anden stærk spiritus med 20 procent.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 37.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her