Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
med amtet skal stå for vedligeholdelse af vejnettet og udvikling af nye asfaltbelægninger.
Ifølge amtet er
det første gang, et amt indgår flerårige aftaler med asfaltleverandører, og målet er at opnå
både højere vejstandard og besparelser på bundlinjen. Det samlede beløb i kontraktperioden er på 40-45
mio. kroner.
En af de deltagende virksomheder er NCC Roads A/S, hvis direktør på Vejen-kontoret, Thomas Rask, ser
store perspektiver i den nye, flerårige samarbejdsform.
- Her falder de barrierer mellem det private og offentlige, som
regeringen skriger så meget på. Det behøver slet ikke være en motorvej fra Kliplev til Sønderborg,
men kan også være i mindre målestok og alligevel gavne samfundsøkonomien, siger Thomas Rask.
NCC Roads
med 1000 medarbejdere i Danmark skal stå for den vedligeholdelse af amtets belægninger, der hidtil kun har været
på etårige aftaler. Den flerårige kontrakt giver langt bedre muligheder for at planlægge og udvikle vejnettet.
-
Det er nyt, at vi nu åbner bøgerne for hinanden. Normalt sidder bygherren på den ene side og entreprenøren
på den anden, og gensidigt forsøger de at tryne hinanden. Her drejer det sig om at opfylde nogle fælles mål,
og så har vi i NCC naturligvis også et delmål om at lave en forretning ud af det. Når man definerer spillereglerne,
kan det dog også lade sig gøre uden, at det sker på den anden parts bekostning, siger Thomas Rask.
NCC får
ved partnerskabet adgang til amtets viden om vejnettet og den tankegang, der ligger bag den overordnede vedligeholdelse.
Thomas
Rask er overbevist om, at amtet på længere sigt vil få mere kvalitet for de samme penge, selv om det måske
ikke på kort sigt bliver synligt for borgerne.
- Det fortvivlende kan være, at vi som borgere først mærker
dårlig vedligeholdelse, når der er hul i vejen. Hvis Ribe Amt får lavet en belægning, der holder i 30 år
i stedet for 20 år, vil det heller ikke kunne mærkes. Men på langt sigt vil det have sin virkning, siger Thomas Rask.
Ud
over NCC Roads omfatter kontrakterne Pankas A/ S i Funder ved Silkeborg og LKF Vejmarkering A/S i Rudkøbing, der i en årrække
har udført opgaver for Ribe Amt.