Amerikanske teknologikæmper er verdens mest værdifulde brands

Verdens fem mest værdifulde varemærker eller brands holder nu alle til i Silicon Valley, den højteknologiske enklave i San Francisco.

Foto: DON EMMERT

Det skriver Financial Times.

De såkaldte "frygtindgydende fem": Google, Apple, Microsoft, Amazon og Facebook, topper listen over verdens mest værdifulde brands i følge den årlige rangliste Brandz.

Ranglisten udarbejdes af konsulenthuset Kantar Millward Brown og er baseret på millioner af forbrugerinterviews og selskabernes regnskaber. Med en samlet værdi på 892 mia. dollar (5889 mia. kr.) udgør gruppen en fjerdedel af den totale værdi af verdens 100 mest værdifulde selskaber.

Google og Apple har i årevis kæmpet internt om titlen som verdens mest værdifulde selskab. Apple sad på tronen i 2015, men søgegiganten har siden hen genvundet æren og topper også listen i år.

En række nye teknologiselskaber er også trådt ind blandt verdens 100 mest værdifulde brands, heriblandt Youtube, Salesforce, Netflix og Snapchat.

Teknologiselskaber har generelt haft et fremragende 2017. Teknologiaktier trækker med en samlet stigning på 20 pct. næsten hele læsset i aktieindekset S&P 500 i år. Det brede indeks ville kun vise en stigning på 1,4 pct. i stedet for 8 pct., hvis teknologiaktier trækkes fra, skriver Financial Times.