Amerikanske mænd skal købe Pandora-smykker hjemme fra sofaen

Pandoras onlinesatsning i USA henvender sig i særlig grad til mænd, der foretrækker at handle smykker til deres kærester hjemme fra sofaen. Pandora har gode erfaringer fra England.

Foto: Nils Meilvang. Pandora er klar med en større onlinesatsning i USA. Det er især de mandlige kunder, der foretrækker at kaste sig ud i smykkekøb hjemme fra sofaen.
Læs mere
Fold sammen

Smykkekoncernen Pandora har efter længere tids tilløb kastet sig ud i en onlinesatsning på det amerikanske marked.

Pandoras handelsplatform går i luften allerede tirsdag og dermed hopper det danske smykkeselskab om bord i verdens største onlinemarked, hvor de potentielle kunder er mange, men konkurrencen tilsvarende benhård.

Pandora-analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank peger på, at smykkekoncernen kan trække på gode erfaringer fra Storbritannien, hvor indtoget på nettet ikke har slået skår i handlen i de fysiske butikker.

»Pandora har nogle gode erfaringer fra det britiske marked, hvor selskabet er kommet særdeles godt i gang. På det britiske onlinemarked har det for Pandora vist sig, at det faktisk ikke rigtigt kannibaliserer salget i de fysiske butikker. Det er et vigtigt succesparameter på det amerikanske marked også, siger Søren Løntoft Hansen.

Pandoras amerikanske online-satsning henvender sig i høj grad til mænd, der med muligheden for at foretage deres køb på nettet slipper for at bevæge sig ud i en fysisk smykkebutik.

»En af grundene til succesen på det britiske marked er, at det er tillokkende for mange mandlige gavekøbere at sidde derhjemme mageligt i sofaen og købe gaver til deres kærester eller koner,« siger Søren Løntoft Hansen.

Pandora-analytikeren vurderer grundlæggende, at selskabets satsning på det amerikanske onlinemarked har lovende udsigter, men løfter dog et lille advarselsflag i forhold til, hvordan de fysiske forhandlere vil modtage nyheden om Pandoras onlinesatsning.

»Pandora kunne jo også komme i en situation, hvor forhandlerne ikke er helt tilfredse med, at Pandora har den her sidegesjæft i forhold til forhandlerne. Det kan godt tale lidt imod succes, men kigger vi på det britiske marked, så har Pandora haft stor succes,« siger Søren Løntoft Hansen.