Amerikansk superkæde indleder priskrig på høreapparater

Der er udbrudt priskrig på høreapparater i USA, efter at den amerikanske varehuskæde Costco har erobret en stor del af det private amerikanske marked. Det presser også de danske producenter.

Der er udbrudt priskrig på høreapparater i USA, efter at den amerikanske varehuskæde Costco nu sælger hvert tiende sæt høreapparater, der handles på det private amerikanske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Den amerikanske varehuskæde Costco har for alvor sat sig på markedet for høreapparater og har sat gang i priskonkurrencen mod de uafhængige forhandlere. Kæden, der er i stil med Bilka eller Ikea, har fordoblet sit salg af høreapparater og sælger i dag hvert tiende sæt af høreapparater, der handles på det private, amerikanske marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Costco-kæden, der tæller knap 500 varehuse i hele USA, solgte flere end 200.000 par høreapparater i 2013. De høreapoparater, som varehuskæden forhandler, stammer blandt andet fra producenter som danske William Demant og GN Resound. Men i Costco er priserne meget lavere end hos de uafhængige forhandlere, påpeger administrerende direktør for Octicon under William Demant, Søren Nielsen:

»Costco sælger alt fra rødvin til plæneklippere i kæmpe varehuse til indkøbspris plus 12-13 procent. Det gør de også med høreapparater. Det betyder, at man kan få høreapparater til en meget lavere slutbrugerpris, end hvis man går til en almindelig forhandler, som skal drive sin egen forretning og ikke har et stort varehus med en masse mennesker, der kommer forbi,« siger han til Jyllands-Posten.

Før i tiden solgte producenterne ikke deres mest eksklussive brands gennem Costco, men det vendte den store schweiziske producent, Sonova, op og ned på sidste år, da virksomheden begyndte at sælge sit premiumbrand »Phonak« gennem Costco.

Det er gået hårdt ud over de uafhængige forhandlere, der har specialiseret sig i at sælge høreapparater, og som i følge Jyllands-Posten har været vandt til at være de eneste, der sælger de eksklussive høreapparater. Men det har også ramt producenterne, og priskonkurrencen har tvunget danske William Demant til at sænke sine priser blandt de uafhængige forhandlere og til at nedjustrere forventningerne frem mod selskabets årsregnskab i februar.

Den danske producent af høreapparater, Widex, forsøger at begå sig på det offentlige marked med salg af høreapparater til krigsveteraner, Markedet domineres af Sonov, og i følge analytikere kan virksomheden forvente at møde hård konkurrence om markedsandele.