Amerikansk juvelerkæde overrasker positivt på salget og opjusterer

Den amerikanske juvelerkæde Tiffany, der sælger smykker i den høje prisklasse, klarede sig markant bedre end ventet i første kvartal på både salg og indtjening.

Foto: JEAN-CHRISTOPHE BOTT

Den amerikanske juvelerkæde Tiffany, der sælger smykker i den høje prisklasse, klarede sig markant bedre end ventet i første kvartal på både salg og indtjening.

Selskabets organiske vækst - målt i butikker, der har været åbne i mindste 12 måneder - lød på 7 pct. i kvartalet, mens analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet en fremgang på 2,6 pct. Omsætningen lød på 1,03 mia. dollar.

Samtidig lød overskuddet per aktie på 1,14 dollar, hvor analytikerne havde regnet med et plus på 0,83 dollar.

Tiffany opjusterer forventningerne til 2018 i forbindelse med regnskabet og venter nu et overskud på 4,50-4,70 dollar per aktie mod tidligere 4,25-4,45 dollar.

Den danske smykkekoncern Pandora gør sig også i samme branche som Tiffany, men det er til væsentligt lavere priser end Tiffanys, så de to selskaber kan ikke betegnes som direkte konkurrenter, da de sælger til helt forskellige segmenter af markedet.

/ritzau/FINANS