Amerikansk fastfood-fænomen går på børsen

Burgerkæden Shake Schack vil på børsen i New York og har samtidig store internationale ekspansionsplaner.

Burger-kæden Shake Shack Fold sammen
Læs mere
Foto: KEITH BEDFORD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

McDonalds og Burger-King kan se frem til mere konkurrence fra den succesfulde amerikanske fastfoodkæde Shake Schack, der nu vil på børsen i New York og samtidig har store internationale ekspansionsplaner.

Shake Shack, der blev født som en hotdog-bod i Madison Square Park for snart 15 år siden, har i forvejen 36 butikker i USA, samt flere i London, Dubai, Beirut og Moskva, alt 27 uden for USA. Sidste år omsatte den for over 80 millioner dollar og kom ud af 2013 med et resultat før skat på 5,4 millioner dollar. Den er vurderet til 100 millioner dollar i forbindelse med den nuværende børsnotering.

«Vi åbner Shacks (restauranter, red.) i områder, hvor folk samles ofte med stor kommerciel aktivitet som for eksempel New York City Theater Distric, Covent Garden i London og Mall of the Emirates i Dubai,« , skriver selskabet i prospektet.

Shake Shack er især blevet kendt for sine gourmet-burgere, hvilket blandt andet har fået McDonalds til at sætte fokus på markedsføringen med budskabet om, at de også serverer kvalitetsmad. Shake Shack blev grundlagt af den nu 56-årige Danny Meyer, som i dag er formand for selskabet. Han ejer også Union Square Cafe, Gramercy Tavern, Blue Smoke, Jazz Standard, The Modern, Maialino, Untitled, North End Grill and Marta.