Amerikansk ekspert er imponeret: Joe & The Juice kan blive den næste Starbucks

Den populære juicekæde Joe & The Juice er et alle tiders koncept og målrettet en forbrugergruppe, der ønsker mere, end hvad en typisk juice- eller kaffebar har at tilbyde, mener amerikansk forbrugerekspert, som storroser den danske kæde.

Foto: Jeppe Bøje Nielsen

Fra at være en lille dansk restaurationskæde, der primært sælger juice og sandwich, til at blive en af verdens mest succesfulde kæder.

Fremtiden kan meget vel se særdeles lys ud for den populære juicekæde, Joe & The Juice, som har taget hul på et vaskeægte udlandseventyr. De senere år har juicekæden skruet voldsomt op for vækstambitionerne i udlandet, og med mere end 170 butikker i 14 lande er kæden i dag én af Danmarks hurtigst voksende virksomheder.

Den globale succes er blandt andre blevet bemærket af den amerikanske forbrugerekspert Phil Lempert, kendt som »The Supermarket Guru«. I det anerkendte erhvervsmagasin Forbes skriver Phil Lempert, at Joe & Juice kan blive den næste Starbucks.

Og det er bestemt store ord fra »The Supermarket Guru«. I dag er amerikanske Starbucks nemlig en af verdens største kæder af kaffebarer med omkring 140.000 ansatte og en årlig omsætning på 7.8 milliarder dollar.

»For et par dage siden var jeg på vej hen til en af de restauranter, jeg tidligere kom på, i Sante Fe på Upper West Side på Manhattan og kom forbi opførelsen af en ny Joe & The Juice-butik. Dette er en kæde fra Danmark, som du bør holde øje med. Deres tilgang er en smule anderledes og designet til en yngre målgruppe, som er lige så optaget af oplevelsen, som de er af maden,« skriver Phil Lempert og konkluderer:

»Dette er et alle tiders koncept og målrettet en forbrugergruppe, der ønsker mere, end hvad en typisk juice- eller kaffebar har at tilbyde - et sted at kalde deres eget. Alle restauranter og supermarkeder, især dem der sælger færdigretter, er nødt til at tage sig i agt.«

Joe & The Juice er særligt kendt for den hippe stemning, der møder kunderne, når de træder ind i butikken. Unge smarte fyre står ved disken og smører en avocado-sandwich med tun eller presser juices med kulørte navne som »Sex me up« og »Young blood« til tonerne af fransk dj-loungemusik.

Det er energiske Kaspar Basse, som stiftede Joe & The Juice tilbage i 2002. Allerede fra dag ét var Joe & Juice tænkt som Starbucks, har juicekejseren Kaspar Basse tidligere fortalt i et interview til Berlingske Business.

»Det ærlige svar er, at jeg fra dag et har haft et ønske om at skabe et fænomen, som kunne sammenlignes med Starbucks: Lige så gribende, lige så attraktivt, lige så »stort« og anerkendt. Hen ad vejen har vi været meget fokuserede på den stramme konceptualisering, som gør det muligt!,« sagde Kaspar Basse i 2015.

Joe & The Juice har i dag omkring 700 medarbejdere fordelt på verdensplan, og af det seneste regnskab fremgår det, at omsætningen steg fra 2014 til 2015 med godt 33 procent til 404 millioner.