Amerikansk bilgigant skal leje biler ud til Uber-konkurrent

Den amerikanske taxitjeneste Lyft vil sammen med General Motors tilbyde sine chauffører at leje biler. Det skal lokke flere til at køre for tjenesten.

Foto: STEPHEN LAM

Den amerikanske kørselsapp Lyft vil nu udleje biler til potentielle chauffører, der ikke ejer en bil eller kun har et mindre automobil.

Det oplyser tjenesten på sin hjemmeside.

Men det er ikke et hvilket-som-helst selskab, Lyft henter biler fra.  Ordningen er nemlig et samarbejde med bilgiganten General Motors (GM), og det sker angiveligt i et forsøg på at gafle chauffører hos konkurrenten Uber.

Den nye lejeordning kaldes Express Drive og begynder senere på måneden i Chicago. Planen er, at konceptet skal udvides til flere amerikanske byer Boston, Washington D.C. og Baltimore.

Sidste år skrev 60.000 personer sig op til at køre for Lyft alene i Chicago, men de kunne ifølge selskabet ikke bruges på grund af, at deres biler ikke levede op til selskabets standarder.

»Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at behandle vores chauffører bedre end alle andre,« siger medstifter af Lyft, John Zimmer, til Financial Times.

Lejeordningen koster penge for chaufførerne, men jo mere de kører jo billigere bliver det at leje bilen. For de chauffører tjenesten allerede har i folden bliver tjenesten gratis, såfremt de når et bestemt antal ture per uge, oplyser Lyft. Derudover er der også forsikring og almindeligt vedligehold med i lejeordningen.

Lyft, der endnu ikke er kommet til Europa, lavede tidligere på året et partnerskab med netop GM, der investerede intet mindre end 500 millioner dollars eller omtrent 3,3 milliarder kroner i Lyft. Bilproducenten, der stiller biler til rådighed, har Chevrolet, Caadillac, Buick, GMC og Opel blandt sine bilmærker.

Den nye ordning er blot det seneste skud på stammen i det, der må betegnes som en gedigen krig på markedet for samkørselsordninger og taxilignende tjenester i USA.

For imens Uber stadig fylder mest kommer der stadig flere nye tjenester, der forsøger at lokke chaufførerer til. Senest har Juno, der begyndte i New York City, slået fast, at de kun vil tage ti procent i kommission for deres chauffører ifølge Forbes. Derudover vil man lade chaufførerne købe aktier i selskabet.

Lyft blev stiftet i 2012 og kører i dag i over 200 byer.