Amerikaneres hang til billigt vasketøj driller Novozymes

Der er hård konkurrence på markedet for vaskemidler i USA. Det har betydet, at Novozymes salg af enzymer til vaskemiddelindustrien - som er koncernens største forretningsområde - samlet set er faldet det seneste år.

Finansdirektør hos Novozymes, Benny Loft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Amerikanerne går i stigende grad efter de billigste mærker på markedet, når de skal fylde indkøbsvognen med vaskemiddel.

Det er én af hovedårsagerne til, at Novozymes har måtte se salget på sit største forretningsområde; enzymer til vaskemidler, skrumpe med to procent i løbet af det seneste år.

»Der er en stor konkurrence på det amerikanske marked blandt vaskemiddelproducenterne. Og det har gjort, at der har været en bevægelse væk fra de dyrere mærker i den såkaldte premium-klasse til de billigere mærker. Og i USA er det sådan, at der er lidt færre enzymer i de segmenter. Og det rammer os negativt« siger finansdirektør hos Novozymes Benny Loft i et interview med TV2 Finans:

 

Resultaterne fra fra første kvartal i år, som blev offentliggjort torsdag morgen, viser dog også, at Novozymes bliver hjulpet af den stærke dollar.
Valutaeffekten betyder, at resultatet indenfor vaskemiddelenzymer i danske kroner alligevel er vokset med fire procent i forhold til samme periode sidste år fra 1080 til 1127 millioner kroner.

Og Novozymes finansdirektør er ikke bekymret for, at udfordringerne i USA vil sprede sig til andre markeder.

»Det vi kigger på er nogle steder i verden, hvor det ser rigtigt positivt ud og så er der USA, hvor vi er udfordret,« siger Benny Loft og fortsætter:

»Det ændrer sådan set ikke på vores langsigtede forventninger om, at vi ser rigtig mange gode muligheder indenfor det her område i de næste mange år.«

Se hele indslaget, hvor Benny Loft blandt andet også fortæller om udviklingen i samarbejdet med amerikanske Monsanto, som går ud på at udvikle og sælge mere bæredygtig plantebeskyttelse til landmænd.