Amerikaner-biler på vej ud i kulden

Asiatiske bilmærker har taget en rekordstor andel af det amerikanske marked i juni. Imens er De Tre Store alvorligt presset, og de står kun for lige over halvdelen af det amerikanske bilsalg.

Små, benzinøkonomiske biler vinder ind på amerikanerbilerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Salget af japanske og sydkoreanske bilmærker er steget med 11 pct. i juni ift. samme måned sidste år, og de har nu 42,7 pct. af det amerikanske marked. Samtidig har General Motors, Ford og Chrysler – De Tre Store – nået et historisk lavpunkt med en markedsandel på blot 50,3 pct. Det viser en opgørelse fra Bloomberg.

Fremgangen for de mindre asiatiske biler er et resultat af, at benzinpriserne fortsat er høje, mens den japanske yen står svagt over for dollaren.

”Der er stadig en opfattelse af kvalitet og stabilitet i forbindelse med de asiatiske biler, som de indenlandske mærker ikke kan matche,” siger Jack Nerad, markedsanalytiker for Kelly Blue Books, til Bloomberg:

”En forhøjelse af benzinprisen er altid positiv for asiaterne, og især japanerne. Igen hovedsageligt baseret på forbrugernes opfattelse.”

Toyota vinder terræn
Toyota overhalede General Motors som verdens største bilproducent i årets første kvartal, og Toyota er ganske tæt på at overhale Ford som USA næststørste bilmærke. Det er især efterspørgslen efter benzinøkonomiske biler, der hjælper Toyota til fremgang. Således er salget af hybridbilen Prius steget med hele 83 pct.

I den seneste måned er Nissan gået frem med 23 pct., mens Honda og Toyota ligger lidt efter med henholdsvis vækst på 11 og 10 pct. I samme periode er General Motors omsætning gået 21 pct. tilbage, Fords er gået ned med 8,1 pct. og Chrysler med 1,4 pct.