Ambu-topchefen: Kvartalet sidder lige i skabet

Medicokoncernen Ambu, der blandt andet producerer og sælger udstyr til hospitaler, har startet det forskudte regnskabsår 2015/16 ud med vækst både på top- og bundlinjen. Og selskabets administrerende direktør, Lars Marcher, mener selv, at resultatet "sidder lige i skabet".

Foto: Linda Kastrup. »Vi har et rigtig godt greb om vores kontrol med driften,« siger Ambu-direktør Lars Marcher.
Læs mere
Fold sammen

- Vi er rigtig glade for, at vores vækstmaskine fungerer både i Asien med 32 pct. vækst, i Europa med 16 pct. og i USA med 8 pct., så det er en bredt funderet vækst, vi har. Samtidig er væksten inden for vores to segmenter lige efter bogen. Så på toplinjen er vi rigtig godt tilfreds, siger Lars Marcher til Ritzau Finans.

- Fremgangen kommer ovenikøbet på et rigtigt stærkt kvartal sidste år. Jeg tror, det er fordi, at "vores medicin begynder at virke på patienten". Det vil sige, at den indsats og investering, vi har haft på salgssiden og på vores innovation, begynder virkelig at tage fra, siger topchefen.

Omkostninger og valutamedvind

Driftsresultatet (EBIT) landede på 46 mio. kr. mod 15 mio. kr. i første kvartal 2014/15. Og ifølge Lars Marcher er det specielt et tal, han er glad for.

- Vi har et rigtig godt greb om vores kontrol med driften. Vi begynder at se, at Ambu øger toplinjen og får mere ud på bundlinjen. Vores produktmiks - det vil sige andelen af højmargin produkter, som vi sælger mange flere af - begynder at slå igennem. Det er de tre ting, der gør, at vi kommer ud med næsten en tredobling af vores indtjening i forhold til kvartalet sidste år, siger topchefen.

Samlet vokser Ambus omsætning med 19 pct. målt i danske kr. Det skyldes blandt andet, at den amerikanske dollar er blevet yderligere styrket i forhold til kvartalet for et år siden.

- 65-70 pct. af vores omsætning handles i dollar. Og når de bliver omvekslet til danske kroner, giver det en gevaldig upside. De asiatiske valutaer blæser i modsætning til sidste år også i vores retning. Sidste år var vi ramt af en valutamodgang fra Kina og Malaysia, hvor vi har vores fabrikker. Vi har medvind på mange af vores helt afgørende faktorer - herunder også valuta, lyder det fra Lars Marcher.

Hvor der er vækst hele vejen rundt, stikker Mellemøsten ud med et fald i væksten som følge af periodeforskydninger i store enkeltstående ordrer på grund af store licitationer hver andet eller tredje år.

- Sidste år vandt vi en stor kontrakt i Saudi-Arabien - og den kontrakt er der ikke i år, så det er så at sige det, der trækker ned. Det er en periodisk forskydning. Vi har allerede kunden og leverer - men sidste år var præget af den ekstraordinære stor ordre fra Saudi-Arabien, siger Lars Marcher.

Partnerskab med Coloplast

I oktober sidste år lancerede Ambu og Coloplast i fællesskab et partnerskab baseret på Ambus videoskop-teknologi, som sælges af Coloplast fra december 2015.

- Coloplast er nu i gang med at besøge deres sælgere og nøglehospitaler. Og den feedback, jeg har, er, at vores produkt er blevet rigtig godt modtaget. Så jeg forventer, at vi kan rapportere lidt mere i næste kvartal. Men alt ser ud, som vi håbede, siger Ambu-direktøren.

I begyndelsen af januar oplyste Ambu, at man nu også kan markedsføre det nyeste engangsvideoskop Ascope 3 på det kinesiske marked. Selskabet fik godkendt engangsvideoskopet af de kinesiske myndigheder og kan dermed sælge produktet, der har været på det europæiske marked siden 2013 og på det amerikanske marked siden 2014.

- Vi er først i gang med prælancering i Kina. Fra det tidspunkt, vi får vores sælgere op at køre og kommer ud og viser det på hospitalerne, går der noget tid. Det vigtige for os er, at vi nu har adgang til et meget spændende marked. Jeg kan ikke se, at vi ikke får samme momentum i Kina som på de øvrige markeder, når vi kommer 8-12 måneder ned ad vejen, siger Lars Marcher.