Ambu-topchef: På alle leder og kanter et rigtig godt regnskab

En vækst på 15 pct. i omsætningen i lokal valuta, og en opjustering af forventningerne til den organiske vækst giver tilfredshed hos den administrerende direktør hos medicoselskabet Ambu, Lars Marcher.

Foto: Dennis Lehmann.
Læs mere
Fold sammen

- Det er på alle leder og kanter et rigtig godt regnskab. 15 pct. vækst på toppen på et kvartal, der sidste år voksede med 14 pct. Så det er vækst på vækst, siger Lars Marcher til Ritzau Finans.

Nettoomsætningen landede i andet kvartal det skæve regnskabsår på 651 mio. kr. I samme kvartal sidste år lød det tal på 613 mio. kr.

Mens omsætningen er øget, så glæder direktøren sig også over, at udviklingen slår igennem i hele regnskabet.

- Det jeg måske er mest imponeret over ud over væksten, det er, at vores skalering på bundlinjen slår fantastisk igennem. Vi forbedrer vores Ebit-margin med 4 pct. til historisk 24 pct. i et kvartal, så det er rigtig fint, siger Lars Marcher.

Ambu fremstiller blandt andet endoskoper, elektroder til overvågning og genoplivningsmasker.

VI FASTHOLDER PRISERNE

Lars Marcher forklarer, at den høje Ebit-margin skyldes, at selskabet har været i stand til at styre omkostningerne.

- Men det er også et resultat af, at vi er i stand til at fastholde vores priser.

- Der bliver snakket meget om prispres i lifscience i øjeblikket, men vores kunder er villige til at betale det, vi mener varen er værd.

Når man kombinerer det med et øget salg, resulterer det, i et højere resultat med den samme indsats, forklarer Lars.

Periodens resultat landede på 94 mio. kr. mod 84 mio. kr. året før.

I regnskabet løfter Ambu forventningerne til den organiske vækst til intervallet 14-15 pct., hvor det tidligere lød på 13 pct. Selskabet fastholder dog forventningerne til en Ebit-margin på 20-21 pct.

Med en Ebit-margin på 24 pct. i andet kvartal, er Ambu foran forventningerne til resten af året.

- Grunden til, at vi ikke justerer vores indtjening op, er at vi er meget opmærksomme på, at det også giver yderligere muligheder for at investere i forretningen i tiltag, der skal resultere i yderligere vækst.

- Så det er ikke et resultat af, at vi har tømt alle lommerne, men et spørgsmål om, at vi føler, at vi skal blive ved med at investere i selskabet, siger Lars Marcher.

/ritzau/FINANS