Ambu-topchef: Fin start på året - USA er et lille aberdabei

Administrerende direktør i Ambu er godt tilfreds med udviklingen, men er ikke helt tilfreds med væksten på det vigtige amerikanske marked.

Administrerende direktør i Ambu er godt tilfreds med udviklingen, men er ikke helt tilfreds med væksten på det vigtige amerikanske marked.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Ambu er kommet fint fra start i regnskabsåret 2014/15.

Administrerende direktør Lars Marcher er godt tilfreds med udviklingen, og hæfter sig ved en stærk i Europa og Asien. Derimod syner væksten på det vigtige amerikanske marked ikke af meget i kvartalet, men det skyldes periodeforskydninger, forklarer Lars Marcher.

- Kigger man på USA, så har vi en vækst på 2 pct., men det skyldes udelukkede, at vi i kvartalet har konsolideret vores to lagerfunktioner på østkysten og i Indianapolis og outsourcet det til UPS, som fremover skal stå al lagerhåndtering og distribution. Det har betydet, at vi fik svært ved at levere for cirka 8 mio. kr., som først kom ud i den første uge af januar, siger Lars Marcher og uddyber:

- Justeres for det, var væksten i USA 7 pct., hvilket er godkendt.

Lars Marcher fremhæver desuden modtagelsen af videoskopet, aScope, på det amerikanske marked. Videoskopet, der bruges af bedøvelseslæger til at orientere sig i patientens luftveje, sælges nu til mere end 400 amerikanske hospitaler.

- Vi har været spændte på, om den succes vi havde i Europa ved lanceringen af aScope også kunne overføres til USA, og det har vist sig at være tilfældet, hvilket vi er rigtigt glade for, siger Lars Marcher.

Det typiske lidt afdæmpede kvartal for Ambu viste en omsætningsfremgang til 388 mio. kr. fra 342 mio. kr. Styrkelsen af dollaren medvirkede til ekstra fremgang ud over den organiske salgsvækst på 9 pct. lokal valuta. Imidlertid afregnes Ambus produktion i kinesiske yuan og malaysiske ringgit, der også er styrket mod kronen, hvilket betyder, at den samlede valutaeffekt på driftsindtjeningen er negativ med 3 mio. kr. i første kvartal.

Alt i alt faldt driftsresultatet til 15 mio. kr. mod 16 mio. kr. sidste år. På bundlinjen blev indtjeningen dog øget til 8 mio. kr. fra 3 mio. kr.

Ambu fastholder forventningerne i lokal valuta, mens forventningerne i kr. justeres, så der nu ventes en toplinjevækst på 16 pct. mod tidligere 10 pct., mens driftsmarginen præciseres nedad til 12,5 pct. fra 13 pct.

I Europa øgede Ambu salget med 13 pct. i første kvartal, hvilket blandt andet skyldes en fokusering af salgsstyrken.

- Vi kan se, at vores one-stop-shop tilgang med et komplet produktprogram betyder, at flere kunder vælger Ambu frem for vores konkurrenter. Det kan vi tydeligt se. Vores hovedkonkurrenter vokser med under 5 pct., siger Lars Marcher.

/ritzau/FINANS

 

Jakob Dalskov +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk