Ambitionen er at ændre verden

En mere demokratisk verden med en stemme til alle. Det er ambitionen bag en lille iværksætter­virksomhed, som flere danske erhvervspersonligheder netop har udpeget som det næste store på nettet.

Carlos Alaejos Garcia sammen med resten af holdet. Det handler om at gøre debatter og diskussioner på nettet mere relevante og dynamiske. Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup

Spanske Carlos Alaejos Garcia har omkring sig fået samlet et hold på 18 mennesker, som i øjeblikket arbejder intenst på lanceringen af platformen Discue, der går i luften om to uger.

Ambitionerne er store. Fra kontoret på Frederiksberg vil holdet ændre verden. Intet mindre.

»Vi vil ændre verden og gøre samfundet mere demokratisk. Vi vil give en stemme til folk i hele verden og lade dem bestemme, hvad der er vigtigt at diskutere,« forklarer Carlos Alaejos Garcia, der har etableret sin virksomhed i København.

Ideen er at skabe en platform på nettet for debatter. Det foregår live over video­streaming, hvor alle kan sætte gang i en debat og argumentere for sin sag. Imens kan seerne stemme, om de synes, at det er et godt eller dårligt indlæg, vedkommende leverer. I det øjeblik, flertallet mener, at vedkommendes argumenter ikke holder, skiftes taleren ud, og den næste taler i køen til netop dette emne tordner frem på skærmen.

Der kan være gang i utallige debatter om forskellige emner på samme tid. Det er lidt som et speakers corner på nettet, mener den danske serieiværksætter Tommy Ahlers.

Han er manden bag iværksætter­succeserne Zyb og Podio, som han har solgt til henholdsvis Vodafone og Citrix. Han er også en del af den jury, der i denne uge tildelte Discue iværksætterprisen Guldæg 2013, der er en international iværksætterkonkurrence, hvor unge talentfulde IT-iværksættere får en chance for at vise deres projekter frem på både den danske og internationale scene.

Tommy Ahlers bifalder det høje ambitions­niveau, der fra begyndelsen gennemsyrer Discue.

»Når man nu alligevel bruger døgnets 24 timer på et iværksætterprojekt, hvorfor så ikke lave noget, der kan ændre verden frem for en frisørsalon. Vi mangler i den grad at se blandt danske iværksættere, at de vil noget andet end bare at skabe en fornuftig forretning. Her kommer et hold med et mål om noget større end bare at tjene nogle penge. Det kan jeg godt lide,« forklarer han.

Han peger på, at potentialet kan være enormt, da der er brug for noget, som tager over, hvor Twitters evner ikke rækker. Twitter er det hurtige medie med den hurtige meningsudveksling. Discue kan ifølge Tommy Ahlers lægge sig i forlængelse og skabe en bredere og dybere debat.

Mere demokrati

Anette Nørgaard stemmer i. Hun er formand for den jury af danske erhvervsfolk og iværksættere, der har peget på Discue som en af de mest spændende iværksætter­virksomheder på dansk grund. Hun er ansvarlig for startups via Bizspark-programmet hos Microsoft og lever af at være mentor og rådgiver for iværksættere.

»Vi i juryen mente, at dette var en meget fremtidsorienteret løsning. Med den mængde informationer, der findes på nettet, har vi brug for nye måder at kommunikere på sammen,« forklarer hun og vurderer, at det kan være med til at sætte gang i demokratiske processer i lande, hvor ytringsfriheden ikke har så vide rammer som på vor egne breddegrader.

Forretningsmodellen er delt i to, svarer Carlos Alaejos Garcia på spørgsmålet om, hvordan Discue på den lange bane skal tjene penge. Annoncer skal trække læsset på den primære platform. Men derudover arbejder Discue på at udvikle skræddersyede platforme, som kan sælges til eksempelvis virksomheder og uddannelsesinstitutioner.

På den offentligt tilgængelige platform er der behov for volumen. Derfor arbejder Carlos Alaejos Garcia på at samle så mange såkaldte ambassadører som muligt, der skal skabe en bund på Discue.

»Vi har indgået aftaler med 150 meningsdannere fra en lang række lande og alle dele af samfundet. Det er folk, som allerede i dag bliver fulgt tæt af mange mennesker, og som vi vurderer kan generere meget trafik og flere debatter. Det er kendte akademikere, folk fra NGOer, sociale bevægelser og meget mere,« siger han.