Amazons sci-fi shopping rammer de europæiske forbrugere

Amazon har de seneste år bevæget sig ind på dagligvaremarkedet med næsten science fiction lignende koncepter. Nu vil de prøve lykken i England med deres teknologiske indkøbskoncepter.

Foto: BRENDAN MCDERMID.
Læs mere
Fold sammen

Ketchup, opvaskemiddel og toiletpapir. På et tidspunkt løber man tør, og mange vil nok kunne nikke genkendende til, at man ofte glemmer alt om det, når man står nede i supermarkedet efter arbejde og forsøger at finde på noget andet end spaghetti med kødsauce igen.

Men den amerikanske net-detailhandler, Amazon, har et forsøg på en løsning på problemet, og nu bevæger Amazon sige ind på det europæiske marked med sit nyskabende dagligvarekoncept, Amazon Fresh. De seneste år har virksomheden bevæget sig længere ind på det ellers konservative dagligvaremarked med sci-fi-agtig tænkning. Nu tager de det store spring over Atlanten. Den amerikanske internetgigant har således underskrevet en lejekontrakt på et stort lagerhus i udkanten af London, hvorfra man vil distribuere dagligvarer, der er bestilt på nettet. Det skriver The Guardian.

Omkring 1. april 2014 lancerede Amazon en smart løsning på hverdagsproblemet i USA - en remotelignende dims, Amazon Dash, som køber dagligvarer ind for dig. Det lød umiddelbart en anelse sci-fi agtigt. Ikke desto mindre var den god nok.

Den lille dims - du ikke vidste, du manglede - bruger du til at scanne stregkoden ind på de dagligvarer, du ønsker leveret næste dag. Amazon Dash har også en mikrofonfunktion, hvor du kan indtale navnet på det produkt, du mangler. Det hele kører over wifi gennem Amazon Fresh-appen.

Amazon har flere andre ting i støbeskeen på dagligvarefronten. Lige nu tester de et leveringssystem, hvor droner flyver varer fra lagerhus til hoveddør på 30 minutter.

En udviddelse af Dash-konceptet er også blevet tilgængeligt for premium-kunder i USA fra 1. april 2015. Her bliver knapper monteret ekspempelvis ved siden af din håndvask, så du kan bestille barberblade med et enkelt klik, inden du løber tør.

»Måske vil folk synes, at det er en fjollet idé at have huset fuld af knapper, men det giver mening med de varer, man køber igen og igen i samme mængde fra det samme mærke,« siger talskvinde fra Amazon Kinley Pearsall til Washington Post Journal.

17 forskellige mærker har indgået et samarbejde med Amazon, så amerikanerne kan få en Gillette-knap ved håndvasken, Huggies-knap ved puslebordet og Tide-knap ved vaskemaskinen. Konceptet har mødt en del kritik fra folk, som mener, at konceptet servicerer de store mærker mere, end det servicerer kunderne.

»Det helt store mål er jo, at folk slet ikke behøver at trykke på knappen,« siger Pearsall og teaser dermed for produkter, som lanceres i efteråret, hvor sensorer sørger for automatisk at bestille en genopfyldning, når beholdningen af eksempelvis kaffe slipper op.

I Danmark har vi også fået nye måder at klare de daglige indkøb på. I 2014 handlede danskerne dagligvarer på nettet for tre milliarder kroner - en millard mere end året før.

Det er webshoppen Nemlig.com, som sidder på størstedelen af internethandlen med dagligvarer i Danmark. I 2014 nærmede Nemlig.com's omsætning sig et milliardbeløb. Stifter og medejer i Nemlig.com, Stefan Plenge, fortæller, at han følger meget med i Amazons initiativer, som han mener, også er interessante for en dansk virksomhed.

»Amazon er en maskine uden sammenligning. De er så aggressive i alt, hvad de gør, og de rykker markedet i alle retninger, hvilket også er med til at bane vejen for Nemlig.com,« siger han.

Kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Henrik Theil, mener, at det er forbrugeren, som sidder i førersædet. Hvis kunderne tager en ny teknologi til sig, så følger producenterne efter.

»Når man som Amazon er baseret på digital handel, er man nødt til at afsøge alle de muligheder, der er - også når de lugter lidt af science fiction - for det var der sikkert også nogen, der sagde til Henry Ford, da han kom med sit samlebånd«.

Det kan derfor være svært at spå om, hvad der vil få gennemslagskraft hos forbrugerne, mener FDIH. Så måske har Amazon fat i den lange ende. Hos Nemlig.com er de ikke i tvivl om, at det er vigtigt at være på forkant med teknologien.

»Vi investerer massivt i forhold til at udnytte de teknologiske muligheder, som gør det mere attraktivt at handle på nettet, og her er vi stadig på det helt spæde stadie på hjemmesiden. Vi har nogle store, spændende initiativer i støbeskeen, som vi lancerer over det næste halve år,« siger Stefan Plenge.

Han mener, at fordelen ved at handle med dagligvarer på nettet er, at kunden bliver genkendt. Han sammenligner konceptet med den gammeldags købmand, som kender sine kunder og deres behov.

»I et almindeligt supermarked, er du heldig, hvis ekspedienterne hilser på dig. På nettet ved vi ned til mindste detalje, hvem kunderne er, og vi kan præsentere dem for tilbud, som passer til dem. På den måde kan vi skabe en meget mere personlig handleoplevelse,« siger Stefan Plenge.

Hvor Amazon indtil videre har udviklet flere dimser til vores hverdag, er både Henrik Theil og Stefan Plenge enige om, at fremtiden er hos en dims, vi kender i forvejen. Nemlig smartphonen.

»Smartphonen vil udvikle sig løbende til et endnu stærkere redskab. Derfor vil vi gerne skabe en bedre mobilplatform, hvor det bliver nemmere at tilføje varer og gennemføre ordrer,« siger Stefan Plenge.

Teknologien til at handle smartere findes altså. Spørgsmålet er bare, hvilke idéer forbrugerne synes er smartest og tager til sig, mener Henrik Theil.

»Forbrugerne skal overveje, hvor langt de vil gå. Er det en hjælp, hvis vores køleskab bestiller mælk fra Nemlig.com, når vi løber tør og ved, hvornår vi rejser på ferie, eller er det noget, vi gerne selv vil bestemme? Det er en holdning, som vil flytte sig over tid. Men når en forretningsidé rammer ned i et behov, så er succesen hjemme.«

Sådan virker Amazon Dash: