Amazons nazi-reklamer giver bagslag i New York

En togvogn i New Yorks undergrundsbane er blevet klistret til med nazistiske symboler som en del af et reklamestunt for en ny tv-serie. Nu har Amazon pillet det hele ned efter massiv kritik fra de sociale medier og New Yorks borgmester.

Foto: SPENCER PLATT. Efter en shitstorm på de sociale medier har Amazon besluttet at fjerne de kontroversielle reklamer fra den undergrundsbane-vogn i New York, som IT-giganten havde plastret til med Nazistiske symboler i forbindele med den nye tv-serie »The Man in the High Castle.
Læs mere
Fold sammen

Dårlig omtale er bedre end ingen omtale lyder devisen, som IT-giganten Amazon må have fulgt, da de plastrede en togvogn i New Yorks undergrundsbane til med nazistiske symboler.

Reklamestuntet gik dog en tand for langt over grænsen, måtte Amazon sande og pille hele molevitten ned. De kontroversielle dekorationer var sat op i anledning af premieren på Amazons nye tv-serie »The Man in the High Castle«. Serien er baseret på Philip K. Dicks roman fra 1962 og handler om, hvordan verden ville se ud, hvis de allierede havde tabt Anden Verdenskrig til aksemagterne. USA er i tv-serien delt op i et nazitysk og et japansk regime.

Metro-miséren er en lektion til marketingsmedarbejdere om, at man i en verden med så mange forskellige underholdningstilbud risikerer at markedsføre for aggressivt i kampen om publikums opmærksomhed, siger marketingsdirektør for den amerikanske streamingtjeneste Hulu, Dan Brooke, til Financiel Times.

»Man bliver nødt til at gøre mere for at skille sig ud,« siger han.

Reklamerne overtrådte ikke New York Citys Transport og Metro Autoritets (MTA) retningslinjer, forklarer talsmand for organisationen Kevin Ortiz til Rolling Stones.

»Vi hører under staten og kan ikke acceptere eller afvise reklamer baseret på, hvordan vi har det med dem. Vi bliver nødt til at følge vores retningslinjer,« siger han.

Det forstår New Yorks borgmester, Bill de Blasio, som i en udtalelse skriver, »Selv om reklamerne teknisk set overholder MTA's retningslinjer, er de uansvarlige og stødende for overlevende af Anden Verdenskrig og Holocaust, deres familier og utallige andre New Yorkere. Amazon bør tage dem ned.«

Det er ikke første gang, at reklamestunts for en tv-serie er gået galt. I 2007 udløste to mænd udklædt som figurer fra Cartoon Networks serie »Aqua Teen Hunger Force« en terror-frygt i Boston. Tegnefilmkanalens topchef måtte gå af, og kanalens moderselskab Turner måtte betale Bostons politi og Homeland Security 2 mio. dollar for at dække episodens omkostninger.