Amazon vil slå iTunes

Internet-boghandelen har nu også Warner Music på hylderne, og numrene sælges som MP3-filer uden den irriterende kopibeskyttelse.

Verdens største Internet-boghandel, Amazon.com, har fået hele Warner Musics musiksalg med på hylderne i det seneste forsøg på at støde Apples iTunes-butik af tronen.

Warner Music, der er verdens tredjestørste musikselskab, begyndte torsdag at sælge sine sange som en del af Amazons MP3-musiksalg, hvorfra besøgende kan købe og hente sange til deres bærbare musikafspillere.

Amazon begyndte at sælge musik i det udbredte MP3-format i september. Universal Music Group, som er verdens største musikselskab og en del af Vivendi-konsortiet, og EMI er allerede på hylderne, og med Warner Music mangler nu kun Sony BMG, før numre fra alle de fire største selskaber kan købes gennem Amazon.

Apple satte scenen, da iTunes blev lanceret i foråret 2003. Det var første gang, at nogen tog fat på at sælge musik over nettet på en måde og til en pris, der gjorde det mindre attraktivt at piratkopiere. Pladeselskaberne havde i årevis nægtet at deltage i noget konstruktivt men så nu, hvordan det kunne gøres.

iTunes, som både er en netbutik og det program, som skal bruges for at overføre musikken til Apples lige så udbredte iPod-musikafspillere, har derfor været markedsledende lige siden.

Amazon MP3 sælger de næsten tre millioner numre for 89 cent stykket, hvor iTunes tager 99 cent for samme nummer. Og Amazon MP3 sælger musikken uden den kopibeskyttelse, som generer så mange brugere og har begrænset købet, fordi man ikke uden større besvær - men dog lovligt - kan afspille musikken, hvor man har lyst til det.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er pladesalget i USA faldet med 14 procent i november, sammenlignet med året før. Til gengæld stiger indtjeningen på musiksalget via nettet, selv om det endnu ikke opvejer faldet i CD-salget.