Amazon vil sælge danske aviser

Den amerikanske internetboghandler Amazon lancerede tidligere i denne uge sin stærkt omtalte elektroniske boglæser i Danmark. Amazon vil hellere end gerne sælge danske bøger – og aviser, siger topchef.

Foto: Rick Wilking
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens krigen mellem de forskellige producenter af e-bøger har været usædvanlig højlydt i USA, har kun ganske få danskere haft en mellem hænderne. Men det kommer måske til at slutte nu, hvor de første danskere i slutningen af ugen får leveret de første officielle såkaldte Kindles, der bliver solgt på dansk jord.

Det bliver i første omgang helt uden dansk indhold – men på længere sigt håber Amazon at kunne tilbyde danske aviser og danske bøger til de danske Kindle-brugere, ligesom den større elektroniske avis- og magasinlæser, Kindle DX, lanceres på et tidspunkt næste år.

Selvom produktet er nærmest ukendt herhjemme, er det alligevel et stykke højteknologi, hvis fordele er åbenlyse. Den elektroniske bog er på størrelse med en almindelig paperback og har en skærm, der kan vise tekst i bedre kvalitet end en trykt bog.

Med en vægt på 289 gram er Kindle 2 en ganske lille sag - og under alle omstændigheder noget mindre end de 1500 bøger, der kan være i den på én gang.

Flere andre elektronikselskaber, blandt andet Sony, producerer tilsvarende læsere – men ingen af dem er rigtig slået igennem i Danmark. Endnu. Amazon forventer nemlig, at danskerne kommer til at tage teknologien til sig på samme måde som amerikanerne har gjort, og underdirektør i Amazons Kindle-division, Steve Vessel, forklarer til Berlingske Business, at Kindle 2 lige nu er det bedst sælgende produkt på Amazon.com overhovedet.

En guldåre

Selskabet vil dog ikke ud med faktiske salgstal, men Amazon kan meget vel have ramt en guldåre, da de udstyrede den relativt nyindtroducerede Kindle 2 med et SIM-kort, der tillader dimsen at bruge mobilnettet til dataoverførsel.

Den internetbaserede boghandler har nemlig lavet en særlig Kindle-store, der kun sælger elektroniske bøger - og disse kan købes fra Kindle 2, uanset hvor man er. Amazons model er desuden, at brugerne ikke skal betale mobilafgifter, selv om de bruger mobilnettene. Den regning betaler Amazon, der inkluderer den i prisen for bøgerne.

Flere amerikanske aviser og magasiner, f.eks. The New York Times, har desuden meldt sig under fanerne og er begyndt at udkomme direkte på Kindle 2 via mobilnettet hver morgen, hvor amerikanerne så kan læse den uden brug af papir.

Det sparer avishusene for store beløb – og betyder samtidig, at avisabonnementerne kan sælges billigere end ellers. Amazon har indgået aftaler med en del aviser verden over – men ingen danske.

»Men det kommer ikke til at vare ved,« siger Steve Vessel, der dog ikke umiddelbart er på vej med afsløringer af aftaler med danske avishuse.

Det samme gælder de danske forlag, der er nødvendige, hvis Amazon på et tidspunkt vil sælge dansksproget materiale.

»I første omgang vil vi koncentrere os om at få Kindle lanceret internationalt. Men på lidt længere sigt er det klart, at vi gerne vil sælge bøger på dansk. Danmark er et marked, hvor vi i forvejen sælger en del bøger. Vi kan bare ikke sige noget om tidshorisonten endnu,« siger Steve Vessel.