Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skriver Financial Times.
Tidligere har man skulle betale for et såkaldt prime-abonnement for som Amazon-kunde at få adgang til selskabets streamingtjeneste. I et nyt tiltag skiller Amazon de to fra hinanden, så kunder for en billigere pris kan vælge kun at abonnere på streamingtjenesten.
Strategien understreger Amazons ønske om at blive en større spiller på filmmarkedet og følger investeringer i produktioner med eksklusive rettigheder som »Transparent« og »Mozart in the Jungle«. I alt brugte Amazon sidste år 1,7 mia. dollar på egenproduktion af TV-serier sammenlignet med de 3,3 mia dollar, som Netflix investerede for.
Netop Netflix, der er Amazons største konkurrent, nærmer sig 100 mio. abonnenter og er rykket ind i 130 lande, hvilket stiller dem stærkt.
»Netflix har på kort tid gjort et fænomenalt arbejde i at komme ud til mange nye markeder og har som resultat deraf en langt større rækkevidde, hvor de kan udnytte stordrifts- og firstmover-fordele,« siger Richard Broughton, der er chef for research hos Ampere Analysys, til Financial Times.