Amazon sætter sig på prime time-underholdning

Et bemærkelsesværdigt jubilæum blev hen over sommeren markeret i den internationale medieverden. I juli 1995 gik e-handelsvirksomheden Amazon.com nemlig i luften, og på bare tyve år har Amazon forvandlet sig fra at være en digital boghandel til at være en internetbaseret handelsgigant.

Amazon sætter sig på prime time-underholdning Fold sammen
Læs mere
Foto: EMMANUEL DUNAND

Jeg skal tænke mig grundigt om for at komme i tanke om en vare, som Amazon i dag ikke sælger. Udviklingen kan i regnskabet aflæses i en årlig omsætning, der er i løbet af to årtier er forvandlet fra nul til nu mere end 500 milliarder kroner.

Set med mange danske øjne er Amazon formentlig fortsat en boghandel på internettet. Vi bruger Amazon til at bestille internationale titler hjem fra udlandet, men reelt er Amazon en af verdens førende medievirksomheder med en langt større produktvifte. Og netop derfor kommer vi med al sandsynlighed til at høre meget mere til Amazon i fremtiden.

Ni lande kender allerede Amazon Prime, som blev lanceret i 2005, og siden har været Amazons mest effektive vækstmotor i udviklingen fra e-handelsvirksomhed til medievirksomhed. For 99 dollar om året får Prime-abonnenterne gratis levering på et bredt udvalg af varer og ubegrænset adgang til musik, film, TV-serier og e-bøger til Kindle. Indholdet er opdelt i tre biblioteker: Prime Instant Video, Prime Music og Prime Library. Amazon producerer på linje med Netflix og HBO egne film og TV-serier i selskabet Amazon Studios for at skabe unikt og originalt indhold. Endnu er der ikke kommet nogen »House of Cards« ud af det, men krimiserien »Bosch« kan absolut anbefales.

Fordelene ved at være Prime-abonnent er åbenlyse. Ikke alene er udvalget stort og prisen overkommelig – kunderne slipper også for at abonnere på flere forskellige tjenester samtidig som eksempelvis Netflix og Spotify. Ifølge det uafhængige analyseinstitut Business Insider abonnerer sammenlagt omkring 60 millioner kunder på Amazons svar på førsteklasses underholdning i de ni lande, hvor Prime er tilgængeligt. Det er lige så mange abonnenter, som Netflix og Spotify hver især har på verdensplan. Amazon afslører ikke selv antallet af abonnenter.

Sideløbende med lanceringen af Prime har Amazon meldt sig klar til kampen om det globale digitale annoncemarked, hvor især Google og Facebook tjener mange milliarder dollar. Amazons bedste våben er værdifuld brugerdata, som gør Amazon i stand til at målrette annoncering på tværs af sine mange tjenester og platforme. Amazon kender den præcise købsadfærd hos millioner af brugere og kan modsat kombattanterne sende forbrugerne direkte til en indkøbskurv og en hurtig og effektiv handel.

Amazon er som nævnt ikke særlig kendt eller synlig i rollen som medievirksomhed herhjemme. 20 års-jubilaren fokuserer tilsyneladende på større markeder end det danske, men det er ikke svært at forestille sig, at Norden på et tidspunkt bliver interessant for Amazon. Spørgsmålet er derfor, om danske forbrugere kan begynde at glæde sig, og danske medievirksomheder bør frygte Amazons indtog i Danmark?

Jeg husker, da en aktør i den professionelle TV-branche for bare tre år siden sagde til mig: »Netflix? Det bliver aldrig stort i Danmark!« Dét blev Netflix, og Amazon kan blive endnu større.