Amazon og Google æder sig ind på Just Eats madmarked

Efter mere end et årtis fremgang udfordres den danske takeaway-virksomhed Just Eat af store internetspillere som Google og Amazon.

Udbringningsbilerne fra Just Eat skal til at køre om kap med nye konkurrenter på madudbringningsmarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

Siden begyndelsen af årtusindet har danske Just Eat kværnet derudaf som en scooter på pizzalevering. I dag findes internetvirksomheden, der specialiserer sig i udbringning af takeaway, i en række lande verden over, men trods succesen anbefaler flere investorer at sælge selskabets aktier. Det skriver amerikanske Bloomberg News.

Årsagen er, at Just Eats koncept, som ellers roses af investorerne for sin enkelthed, er under begyndende pres fra store aktører som Google og Amazon.

Begge koncerner er i USA begyndt at tilbyde levering af indkøbsvarer, og ifølge den engelske aktieanalytiker Cyrus Mewanella fra CM Research er det blot et spørgsmål om tid, før man kan bestille en hamburger på Amazon og få den leveret til hoveddøren af en drone.

»Just Eat rider højt på en bølge, der nu har kørt sit løb,« udtaler hun til Bloomberg, hvis egne analytikere ligeledes estimerer et fald i væksten de næste par år.

Samme toner lyder fra en anden britisk analytikere, der roser Just Eat for at have været hurtigt ude med sin forretningsmodel, men mener, at selvsamme model vil være udateret inden for tre-fem år. Om end der fortsat vil være øget indtjening at hente for virksomheden i samme periode.

Mens briterne derfor anbefaler at sælge Just Eat-aktier inden for den nærmeste fremtid, ryster fondsforvalter Lorenzo Carcano i Frankfurt ikke på hånden. Han holder fast i sine Just Eat-aktier, da han påpeger, at forretningsmodellen stadig er brugbar i lande, hvor udviklingen endnu ikke er nået lige så langt som på Googles og Amazons jagtmarker.

Mens de to internetgiganters nye leveringsservices endnu kun findes i USA, arbejder Just Eat da også fortsat på at udvikle sit koncept og udvide i nye lande. Senest med opkøbet af den tilsvarende service Menulog i Australien for 4,5 mia. kr.

Det rekordstore beløb inden for opkøb af madudbringningsvirksomheder afspejler Just Eats position i førerfeltet. Selv om Just Eat stadig er mindre end sin største konkurrent, GrubHub fra Chicago, er virksomheden siden sin børsnotering for snart halvandet år siden vokset hurtigere end den amerikanske modstander.

Mere præcist er Just Eats aktier steget med 60 pct. siden børsdebuten, og virksomheden anslås dermed i dag at have en værdi på 29,8 mia. kr.