Amazon nu også klar med egen telefon

Internetgiganten håber at kunne udnytte sin stærke position til at klemme sig ind på mobilmarkedet med den nye Fire-telefon, der dog ikke bliver så billig som ventet.

Amazon-topchef Jeff Bezos præsenterer internetgigantens første smartphonetelefon, Fire. Foto: David Ryder, Getty/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: David Ryder
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetgiganten Amazon kaster sig nu ind på det overfyldte smartphonemarked med en 4,7 tommer stor Fire-telefon, som er i stand til at genkende tusinder af produkter, TV-shows og sange, så man lynhurtigt kan købe dem - i Amazons egen netbutik.

Amazon-stifter og topchef Jeff Bezos stod selv for præsentationen i Seattle af telefonen, som er udstyret med et kamera med en opløsning på 13 megapixler og ubegrænset adgang til at lagre billeder hos Amazon. Samtidig er den - i lighed med Amazons egne Kindle-tavlecomputere og -e-bogslæsere sat op, så det er let at købe ind i Amazons netbutik.

I den dyre ende

Den kører på Amazons egen stærkt tilpassede udgave af Googles mobilstyresystem Android, ligesom Amazons Kindle Fire-tavlecomputere.

Prisen på Fire-telefonen bliver 649 dollars uden tilskud. Den kommer i handelen 25. juli. Samtidig kommer en udgave med 32 gigabytes lagerplads til 200 dollars og abonnement hos telegiganten AT&T. Priserne svarer nogen lunde til Apples iPhone 5C og ligger altså i den dyrere ende af skalaen. Derfor giver Amazon samtidig 12 måneders gratis medlemskab af Prime-tjenesten, hvor man senest to dage efter købet hos Amazon garanteres, at varerne er fremme, og hvor man har adgang til Amazons streamingtjeneste.

Telefonen får indbygget SOS-support, hvor man har direkte adgang til at få hjælp.

Peg og køb

Amazon har alle dage formået at sætte sig på og fastholde den solide position på onlinehandelen og er i dag en kæmpe på området. Det er langtfra kun bøger, der står på de digitale hylder. Internetbutikken har i dag et meget bredt udvalg af varer, og sideløbende er Amazon i færd med at opbygge sin egen distribution for at køre indkøbene ud til folk.

Fire-telefonen har ud over Firefly-billed- og lydgenkendelsen også 3D-lignende gengivelse på skærmen, som skal sikre bedre dybde i landkort og billeder. Meningen er, at man trykker på en knap og peger med telefonen mod en hyldevare i supermarkedet eller boghandelen, et kunstværk eller mod en højttaler, hvor en god sang lyder fra. Hvis telefonen kan genkende noget af det, ledes man direkte til Amazons netbutik, hvor man kan købe varen.

Bagved ligger en database med over 100 millioner billeder og sange.

Samsung og Apple dominerer

Det er sydkoreanske Samsung og amerikanske Apple, der dominerer mobilmarkedet. Over 80 procent af alle nye smartphonetelefoner kører på Android, som Samsung - verdens største mobilproducent - er den største leverandør af.

Fire-telefonen er ikke blevet så billig, som flere analytikere havde forventet. Amazon valgte med sine e-bogslæsere at sælge dem til under produktionsprisen i forventning om, at folk efterfølgende ville købe stort ind hos Amazon, fordi e-bogslæserne naturligvis var sat op, så der var let og direkte adgang til netbutikken.

Her kan du se tv-indslag om Amazons nye smartphone fra nyhedskanalen CNET:

På mobil? - se indslaget her