Amazon næsten klar med ny musiktjeneste

Internetgiganten tager kampen op mod Spotify og Apple Music.

Amazon planlægger et billigere musikabonnement til dem, der har købt Echo-højttaleren, der betjenes gennem Amazons digitale assistent. Foto: Amazon Fold sammen
Læs mere

Internetgiganten Amazon er så tæt på at have aftaler i stand med verdens største musikselskaber, at en ny musikstreamingtjeneste ventes lanceret allerede i september. Dermed skærpes konkurrencen på musikmarkedet, hvor Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play og Tidal med flere vil få en mægtig, ny konkurrent.

Det skriver den britiske finansavis Financial Times, der citerer to unavngivne kilder med kendskab til sagen. Det vil angiveligt koste 9,99 dollars om måneden - altså samme niveau som konkurrenterne - at få adgang til al musikken. Amazon satser på, at det bliver mere attraktivt at være Amazon-bruger, fordi internetgiganten udbyder så mange andre internettjenester.

Billigere musik fra bordhøjttaleren

Samtidig ventes Amazon at lancere en billigere tjeneste, som man kan streame gennem Amazons Echo-borthøjttaler, der også fungerer som en digital assistent, som kan modtage stemmekommandoer og skaffe svar. Echo-musiktjenesten vil koste fire eller fem dollars om måneden.

Svenske Spotify er verdens største musikstreamingtjeneste og har 30 millioner betalende brugere, mens Apple Music som nummer to er oppe på 15 millioner betalende.

Amazon vil angiveligt betale musikere og kunstnere samme beløb, som Apple gør, altså lidt højere end Spotify, som afleverer omkring 70 procent af omsætningen til rettighedshaverne.

Amazon vil ikke kommentere oplysningerne.

Streaming overhaler download i USA

Amazon, der begyndte som en internetboghandel men i dag er et kæmpe onlinesupermarked med et meget bredt varesortiment, sælger allerede musik og albums i løs vægt gennem Amazon Music. Alle abonnenter på Amazon Prime, som Amazon har drevet siden 2006 som en medlemsforretning, kan streame musik og spillelister som en del af deres månedsabonnement, der også giver adgang til film og et udvalg af e-bøger.

Streaming af musik, hvor man lytter over internetforbindelsen, har overgået det at købe og downloade musikfiler som den største indtægtskilde for den amerikanske musikbranche. Streamingindtægterne voksede i 2015 med 29 procent til 2,4 milliarder dollars og udgør nu mere end en tredjedel af alle indtægter, hvor download af musik er gået tilbage fra 2,57 milliarder dollars i 2014 til 2,39 milliarder i 2015.