Amazon lancerer elektronisk avislæser

Internetboghandleren Amazon.com har lanceret en ny version af deres e-boglæser, Kindle. Den nye Kindle er direkte målrettet aviser og magasiner.

Amazon-stifter Jeff Bezos med den nye Kindle DX Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den er måske avisernes redning. I hvert fald skabte den stort postyr i går aftes, da den blev introduceret af Amazon-stifter Jeff Bezos på en pressekonference. Festens midtpunkt var trejde generation af Kindle - også kaldet Kindle DX, der kommer på banen kun få måneder efter, at Amazon lancerede den nye Kindle 2, der har taget USA med storm.

Kindle DX udmærker sig ved at have en større skærm, der er særligt tilpasset avislæsning, og den er udviklet i samarbejde med en håndfuld amerikanske aviser, herunder New York Times. I USA er aviskrisen løbet løbsk og flere aviser har allerede knækket halsen. Mens nogle er helt døde, har andre droppet papiret og nøjes nu med at udkomme på nettet.

Krise i avisbranchen
Den nye Kindle DX kommer derfor på det bedst tænkelige tidspunkt for de amerikanske aviser, der måske kan skabe helt nye forretningsmuligheder ud af den nye måde at udkomme på. Kindle DX er udstyret med et SIM-kort fra teleselskabet Sprint - men kunderne behøver ikke tegne abonnement hos Sprint for at bruge den.

I stedet betaler Amazon en procentdel af deres e-bogssalg til Sprint - der så lægger dataforbindelse til, så e-bøgerne kan distribueres direkte til amerikanernes Kindles. Dén mulighed anser flere aviser for meget sexet, fordi det på samme måde kan lade sig gøre at udgive en avis hver morgen direkte til Kindle-ejerne, uden at de behøver foretage sig noget selv.

Dermed sparer aviserne både tryk, distribution og papir - og får tilmed mulighed for at få fat i målgrupper, der ikke tænder på ideen om papir-nyheder i brevsprækken om morgenen.

Flere på vej
Kindle DX bliver dog indtil videre en relativt dyr affære med en pris på 489 dollars når den sendes til salg til sommer. Der er indtil videre ikke meldt noget ud om, hvornår Kindle DX eller Kindle 2 sættes til salg i Europa.

Men i USA har de nye typer e-boglæsere fået stor opmærksomhed, og flere producenter melder om, at de også er på vej med konkurrenter til Amazons e-boglæser. Sony er allerede på banen med et konkurrerende produkt, og der er vedholdende meldlinger om, at Apple også vil forsøge sig med en forstørret iPhone, der skal fungere som en slags medielæser - blandt andet til e-bøger og digitale medier.

Det er dog ikke kun i USA, at muligheden for at udgive aviser digitalt er efterspurgt. Aviskrisen har også ramt Europa. Det har medført, at aviserne leder med lys og lygte efter nye forretningsmodeller.

Det, der gør Kindle og lignende e-læsere interessante er, at de bruger en særlig skærmteknologi ,der får skriften til stå knivskarpt på skærmen. Teknologien, der kaldes E-Ink er faktisk så veludviklet, at den som regel vil få skriften til at fremstå skarpere end en almindelig gnidret avisside - og dermed belaste øjnene mindre.