Alverdens kvinder vilde med Pandora: Salget brager derudaf

Smykkekoncernen Pandoras salg brager frem med 37,5 procent til 3,9 mia. kroner i 3. kvartal. Forventning til årsresultat fastholdes.

Foto: Søren Bidstrup.
Læs mere
Fold sammen

Vækshistorien fortsætter for danske Pandora, der tirsdag morgen leverer et regnskab, der viser vækst over hele linjen i Europa, Asien og USA.

»Den kraftige omsætningsvækst forsatte i 3. kvartal, og det er igen alle regioner, der har bidraget til væksten. Det var især Europa og Asien og Stillehavsområdet, der klarede sig godt, og både de etablerede og de lidt nyere markeder fortsatte de positive takter,« udtaler Pandoras topchef Anders Colding Friis.

Et minus er dog, at der ikke er så meget fart på i Pandoras store amerikanske forretning som tidligere.

»Væksten i USA var en smule lavere end i de tidligere kvartaler, hvilket primært skyldtes en ændring af promotion-strategi i regionen med henblik på fortsat at styrke vores brand,« udtaler Pandoras topchef Anders Colding Friis.

Omsætningen udgjorde 3.911 mio. kroner i 3. kvartal 2015, svarende til en stigning på 37,5 procent eller 28,0 procent i lokal valuta, i forhold til 3. kvartal 2014. Det oplyser selskabets i en fondsbørsmeddelelse. Periodens resultat udgjorde 1.006 mio. kroner mod 725 mio. kroner i 3. kvartal 2014.

Pandora fastholder forventningerne for 2015 i forhold til omsætning og driftsindtjeningen (EBITDA-margin) og forventer fortsat en omsætning på mere end 16,0 mia kroner og en EBITDA-margin på cirka 37 procent.

Den høje vækst og indtjening får Pandora til at fremrykke investeringer i sin thailandske produktion. Forventningerne til anlægsinvesteringer øges til 1.000 mio. kroner fra tidligere forventet 900 mio. kroner, primært pga. fremskyndede investeringer i produktionsfaciliteterne i Thailand samt IT-relateret projekter, oplyser koncernen.

Historien om Pandora begyndte i 1979, da Winnie og Per Enevoldsen åbnede en smykkebutik på Nørrebrogade 108 i København. I dag er selskabet noteret på børsen, har egen produktion i Thailand, og Pandoras smykker bliver solgt i mere end 90 lande fra cirka 9.500 salgssteder, herunder mere end 1.600 konceptbutikker.