Alt for få kører over Øresundsbroen

Endnu færre trafikanter benytter Øresundsforbindelsen, end selv de mest pessimistiske prognoser har kunnet forudse. Det betyder, at afbetalingsperioden udskydes med yderligere et år.

Trafiktallene for Øresundsforbindelsen lever ikke op til forventningerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For fjerde år i træk oplever Øresundsbroen tilbagegang i antallet af krydsende biler, lastvogne og motorcykler. Sidste år kørte 18.337 over broen i døgnet, og tallet undergår dermed selv broens egen minimumsprognose på mellem 20.000 og 30.000 trafikanter pr. døgn.

Det skriver Børsen.



De dårlige trafiktal betyder, at tidspunktet for, hvornår broen skal være tilbagebetalt, nu udskydes yderligere et år til  2034. Dermed er tilbagebetalingstiden i alt blevet udskudt med fire år, siden aftalen om Øresundsforbindelsen blev underskrevet for 23 år siden.

»Selvfølgelig er det noget, vi har attention på, at trafikudviklingen ikke i de senere år har været så gunstig, som vi havde håbet på. På Øresund er det specielt tilbagegangen i pendlertrafikken, der slår igennem. Men på indtægter er vi blevet ramt mindre, end når man bare kigger på trafiktallene,« siger Kaj V. Holm. Han er finansdirektør i Sund & Bælt Holding, der ejer halvdelen af konsortiet bag Øresundsbroen.

Faldet i pendlertrafikken, der er mindskedes med 21 procent siden 2010, skyldes til dels konjunkturudviklingen, der har betydet, at det er blevet mindre attraktivt for danskere at bosætte sig i Skåne, og at der er blevet færre jobs til svenskere i København. Fritids- og fragttrafikken har dog til dels kompenseret for tabet.