Alt andet end Carlsberg driver væksten hos Carlsberg

Det er specialøl, non-alkoholiske øl og andre mærker, der driver væksten hos Carlsberg, der netop har fremlagt halvårsregnskab.

Foto: Erik Refner

Der er godt gang i salget af ølmærkerne Tuborg, 1664 Blanc og Grimbergen hos verdens tredjestørste bryggeri.

Så godt, at danske Carlsberg i årets første halvdel har solgt for 33 mia. kr. Det er to mia. kr. mere end i samme periode sidste år.

Det viser bryggeriets regnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Og mens specialøllene, de non-alkoholiske øl og andre mærker har været med til at hive omsætningen i vejret, er salget af det ølmærke, der lægger navn til bryggeriet, faldet med tre pct i andet kvartal.

Mens salget af Carlsberg-øllen er vokset i markeder som Rusland, Vietnam og Malaysia, er det salget i Storbritannien, der har trukket det samlede salg af øllen i den grønne dåse ned. Havde det ikke været for briternes vigende køb af Carlsberg, havde også den bidraget til væksten.

Til gengæld er det et centralt element i selskabets strategi at få forbrugerne til at betale lidt mere for de våde varer, da der er bedre indtjening at hente, og det er da også særligt salget af de lidt dyrere øl, der er gået frem.

Driftsresultatet viser et overskud på 5,2 mia. kr. mod 4,4 mia. kr. i samme periode i 2018, mens Carlsberg på bundlinjen har leveret et resultat på 3,1 mia. kr. mod 2,5 mia. i fjor.

Massiv vækst i Asien

Af Carlsbergs markeder er det særligt det asiatiske marked, der har klaret sig godt. Her er salget steget med 24 pct. til 9,8 mia. kr. Særligt i landene Kina, Vietnam og Laos har der ifølge bryggeriselskabet været fut i salget. Også det vesteuropæiske og det østeuropæiske marked har bidraget til væksten.

Mens omsætningen i Vesteuropa, som er Carlsbergs største marked, steg med 37 mio. kr. til knap 17,8 mia. kr., faldt salget af øl til 22,5 mio. hektoliter mod 22,9 mio. hektoliter i samme halvår i 2018.

»Efter et solidt første kvartal så vi i andet kvartal en dæmpet udvikling i Vesteuropa i andet kvartal som følge af et svært sammenligningsgrundlag og dårligt vejr i visse markeder,« skriver Carlsberg.

Det er er til gengæld lykkedes Carlsberg at løfte indtjeningen i markedet med 287 mio. kr til 2,8 mia. kr.

Allerede i sidste uge kunne Carlsberg fortælle, at salget i første halvdel af året var gået bedre end ventet, da bryggeriet opjusterede forventningerne til overskuddet i 2019. Opjusteringen sendte aktiekursen op med 11,3 pct. til rekordniveauet 975,20 kr. Aktien er det seneste år steget med mere end 40 pct. og onsdag lukkede aktien i 950 kr.

Der er således brede smil hos de omkring 40.000 aktionærer og ikke mindst hos hovedaktionæren Carlsberg Fondet. Fonden ejer 30 procent af selskabet og sidder på 70 procent af stemmerne. Dermed er fondens ejerandel i Carlsberg mere end 40 mia. kroner værd.

Carlsberg fastholder i regnskabet de opjusterede forventninger fra sidste uge, og bryggeriet venter en »høj encifret procentvis organisk vækst« i driftsresultatet i 2019. Tidligere var forventningen »en midt-encifret« fremgang på den post.