Alm. Brand-topchef: Svært at vurdere combined ratio på ét kvartal

En mild vinter uden storme betød få erstatninger til skader forårsaget af vejret for koncernen Alm. Brand i årets tre første måneder.

Alm Brands adm. direktør Søren Boe Mortensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det betød også, at skaderne påvirkede det forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der sætter skadesbetalinger og driftsomkostninger i forhold til præmieindtægter, i mindre grad end normalt.

Sammen med afløbsgevinster sikrede det en combined ratio på 81,9 hvilket var væsentligt bedre end koncernens egne forventninger. Jo lavere nøgletallet er, des bedre er det, og renset for afløbsgevinster endte det i kvartalet på 87,6 pct., hvilket er væsentligt bedre end det forventede normalniveau på 91-92.

Det kan dog være svært at bedømme nøgletallet på baggrund af bare ét kvartal, påpeger Alm. Brands administrerende direktør, Søren Boe Mortensen.

»Det har været en mild vinder, og hvis den havde været mere barsk med sne og storme, havde det set helt anderledes ud. Det er et tal, der er meget afhængigt af vejret, og derfor kan det svinge op og ned. Derfor er det svært at udlede meget på bare ét kvartal«, siger han til Ritzau Finans.

Selskabet venter på længere sigt en gennemsnitlig combined ratio på 92.

»Der er store sving i vejret, og konkurrencen er skærpet på bilområdet. Det vil presse tallet lidt op. Vi tror, at det er det niveau, det vil lande i over tid«, siger Søren Boe Mortensen.