Alm. Brand: Konkurrencen er klart blevet skærpet

Alm. Brand har i første halvår ikke haft den vækst i sine præmieindtægter, som det havde regnet med, hvilket selskabet blandt andet tilskriver en skærpet konkurrencesituation.

I andet halvår venter koncernen dog at »komme igen« på væksten, siger koncernens administrerende direktør, Søren Boe Mortensen, i et interview med Ritzau Finans.

I første halvår steg Alm. Brands præmieindtægter med 1,6 pct., og koncernen venter for hele året nu en præmievækst på 2 pct. mod en tidligere forventning på 2-3 pct.

»Der er flere ting, som summer sig sammen her. Den ene ting er, at vi generelt kan mærke, at priskonkurrencen og ønsket om vækst hos mange af mine konkurrenter er vokset her på det sidste, så konkurrencen er klart skærpet derude,« siger Søren Boe Mortensen.

Derudover peger han på, at selskabet er i gang med at digitalisere sine produkter, og at kunder bliver flyttet over på de nye produkter.

»Det tager noget tid at håndtere det, at tage fat i kunderne i den sammenhæng, og det gør så, at vi måske får lidt mindre salg, end vi plejer at gøre, fordi vi bruger tiden på at betjene de eksisterende. Det er de to komponenter, som gør, at det blev et lidt kedeligt væksthalvår i forhold til, hvad vi havde forventet,« siger Søren Boe Mortensen.

For at nå det reviderede vækstmål om 2,0 pct. for hele året, kræves der dog en vækst i andet halvår på 2,4 pct. mod de nævnte 1,6 pct. i første halvår.

»Vi har sat aktiviteter i gang på både bemanding og ressourcer for at kunne holde salget, og så går vi ind og laver nogle yderligere salgsindsatser for ligesom at svare lidt igen på det, der sker derude. Så jeg tænker, at vi kommer igen med lidt højere tal for de kommende kvartaler,« vurderer Alm. Brand-direktøren.

/ritzau/FINANS