Alm. Brand erobrer marked

Mens væksten hos de to traditionelle førerhunde i forsikringsbranchen, Topdanmark og Tryg, er gået i stå eller i decideret bakgear, voksede Alm. Brand på forsikringsmarkedet både i fjor og i første halvdel af i år. Topdanmark-aktien dykker - direktøren forstår det ikke.

Adm. direktør Poul Almlund fra Topdanmark forstår ikke, at Topdanmark-aktien dykker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Helsinghof
Danmarks ellers bedst tunede forsikringmaskine, Topdanmark i Ballerup, ramte bakgearet i første halvår. Med en forventet vækst på 1 procent i år, som koncernen forudser i sit halvårsregnskab, vil der i realiteten være tale om minusvækst, fordi forsikringsbranchen regner med en generel 3-4 procents vækst i præmierne for at følge med inflationen.

"Der bliver tale om minusvækst" erkender adm. direktør Poul Almlund fra Topdanmark.

Men han peger på, at de vigende præmieindtægter først og fremmest skyldes autoområdet, hvor Topdanmark har omlagt sine præmier, blandt andet så bilister med et lille kørselsbehov slipper billigere.

"Det skyldes først og fremmest, at vi har sat præmier ned og dernæst, at vi har sagt farvel til en del unge kunder og kunder, der kører langt," siger Poul Almlund.

Hele manøvren skal forbedre Topdanmarks forsikringsregnskab på autoforsikringerne, så den såkaldte combined ratio - der udtrykker erstatningernes og omkostningernes andel af præmierne - kommer længere ned.

Poul Almlund vil dog ikke uddybe, hvad combined ratio på bilforsikring er i øjeblikket.

En del af de tidligere Topdanmarkkunder kan været blevet kunder i Alm. Brand, hvor adm. direktør Søren Boe Mortensen i forbindelse med halvårsregnskabet melder om flere kunder med bilforsikringer siden en prisjustering i maj.

"Vi har haft en positiv effekt af nedsættelsen og har taget markedsandele," siger Søren Boe Mortensen til RB-Børsen.

Direktøren peger på, at Alm. Brand forsikring samtidig ikke har set store negative effekter af at lade præmien være kilometerafhængig.

"Det er jo udformet som et tilbud til kunderne om at gå over til de nye tariffer. Så de bestemmer selv," siger han.

Poul Almlund regner dog med, at Topdanmark er tilbage på vækstsporet i 2008.

"Jeg regner med, at vi i 2008 kan holde mere end markedets vækst. Langsigtet håber vi på at vokse fem procent," siger han.

Hvornår har I opnået det ?

"Det er svært at sætte år på, men i de kommende år," siger Topdanmark-chefen.

Også på evnen til at tjene penge på forsikringskunderne har Topdanmark fået baghjul i første halvår. Tryg har på det danske marked indkasseret en større del af præmierne selv, når omkostninger og erstatninger er betalt. Trygs combined ratio på det danske marked blev klemt ned på 84,6 mens Topdanmark endte på 85,9.

Tryg har dog ikke medregnet huslejen for sit eget domicil i omkostningerne, som flere andre selskaber har. Men det rykker formentlig ikke på placeringen.

Alm. Brands combined ratio steg til 95,5 i halvåret, og koncernen fokuserer også mest på vækst, oplyser Søren Boe Mortensen.

Endelig har Topdanmark været nødt til at nedjutere sit årsresultat med 100 millioner kr. på grund af den aktieuro, der opstod på grund af dårlige boliglån i USA.

"Der er tale om en forsikringsteknisk opjustering og en finansiel nedjustering. Vi er selvfølgelig mest glade for den første, men kursreaktionen er en overreaktion," siger Poul Almlund.

Topdanmarks aktie røg på fondsbørsen ned med over seks procent efter halvårsregnskabets offentliggørelse.

"Men vi regner med, at aktiekrisen nu er ved at være overstået, og at folk kommer til fornuft igen. Vores eksponering i subprime er på 41 millioner kr. gennem strukturerede produkter og dermed helt ubetydelig. Men aktieuroen bredte sig, og der er ingen likviditet i de papirer, vi ligger med," forklarer Poul Almlund.

Men Topdanmark indkasserer alligevel betegnelsen "sund" på koncernens forsikringsforretning fra analytiker Rune Majlund Dahl fra Sydbank.

"Det er en sund kerneforretning. Den fejler bestemt ikke noget, det gør den ikke. De har været lidt uheldige med deres investeringer, men ikke noget, som påvirker den underliggende forretning," siger Rune Majlund Dahl til RB-Børsen.

Han påpeger, at Topdanmark regner den del af det tredje kvartal med, hvor de store kursudsving var. Og det er primært derfra, de 100 millioner kr. i nedjustering kommer fra.