Alligevel plads til store taxier

Færdselsstyrelsen ændrer i forbindelse med Trafikinvesteringsplanen krav til energiklasser for taxier med over fem siddepladser.

Læs mere
Fold sammen
Travlhed og for få medarbejdere. Det er årsagen til, at man i Færdselsstyrelsen har udarbejdet retningslinjer for forbruget i storvogns taxier eller mini-busser, der ikke kan bruges – fordi stort set ingen af dem kunne leve op til de nye krav til brændstofforbrug, der skal træde i kraft 1. september.

- Selv vores mest økonomiske Scudo busudgave kunne med 13,3 km/l i gennemsnit  ikke klare det første udkast, der krævede forbrug mellem 14,1 og 16 km/l., siger salgschef Erik Holm,Fiat Professional.
I Færdselsstyrelsen når man at rette fejlen inden 1. September.

- Vi har i forbindelse med høringen om lovforslaget været i dialog med De Danske Bilimportører (DBI) og vil selvfølgelig justere energiklasserne, så de passer til de mindste motorer i gængse storvogne – med andre ord de mindre forslugende motorer, siger centerleder Niels-Anders Nielsen, Center for Grøn Transport.

Han indrømmer, at det er gået lidt for stærkt – men henviser til travlhed og underbemanding i Færdselsstyrelsen. Men snart bliver bemandingen øget.

- Der har været mange høringssvar efter vores første udkast – og vi vil altid gerne lytte til de involverede parter, så reglerne bliver afbalancerede. Hele lovdelen om taxier med op til fem siddepladser er faldet på plads – og her er der også plads til de mest økonomiske Mercedes modeller, siger Niels-Anders Nielsen.

Hos DBI siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, at man har afgivet høringssvar og at man tror at Færdselsstyrelsen vil se fejlen.

- Det ville være uheldigt, hvis storvogns taxier ikke kunne godkendes. Så ville folk skulle have to normale 5-personers taxier i stedet, og det ville betyde ekstra CO2 udslip og vil derfor være et dårligt alternativ for miljøet, siger Tejs Laustsen Jensen.

Hyrevogne består hovedsageligt af biler med energiklasse E (13,2 – 14 km/l) eller F (11,9-13,1 km/l), og efter omlægningen vil energiklasse F i de fleste tilfælde formentlig ikke kunne klare kravene – måske undtaget storvogne indrettet til kørestolsbrugere. Ellers må man forvente, at de skal under reglerne for busser.

Visse typer af hyrevogne – f.eks. limousiner – vil Færdselsstyrelsen se, om der kan etableres særlige bestemmelser for.