Aller skal være bedre til små medier

Man skal skyde på mål for at vinde en fodboldkamp, lyder det fra topchef Pål Thore Krosby ovenpå en markant tilbagegang for Aller Press. Han erkender dog, at Aller skal blive bedre til at drive nichemedier.

Foto: Liselotte Sabroe / STF.
Læs mere
Fold sammen
Meldingen kommer ovenpå et årsregnskab, der i høj grad bærer præg af mislykkede satsninger på nye udgivelser. Driftsresultatet er mere end halveret, og den seneste række af nyudgivelser er lukket igen. Det gælder blandt andet magasinerne CV, Player og Mand. Samtidig har Aller netop skilt sig af med Magasinerne BådNyt, GOLFmagasinet og Jagt, Vildt & Våben.

”Hvis vi ikke havde forsøgt os på nye forretningsområder, så havde vores resultat været betydeligt bedre. Den underliggende lønsomhed i koncernen er ikke meget dårlige end de seneste fem år, der har været de bedste i koncernens historie,” siger adm. direktør Pål Thore Krosby.

Han understreger behovet for finde alternative indtægtskilder til de ugeblade, der fortsat udgør kernen i forretningen.

”Vi må indse, at ugebladene ikke vil holde evigt. Derfor prøver vi nye ting, og når man lancerer nye titler, vil man måske kun lykkes med to, tre eller fire ud af ti forsøg,” siger Pål Thore Krosby.

Men de seneste mange titler er enten lukket eller giver underskud. Har I været gode og tålmodige nok til at udvikle nye produkter?

”Det er et relevant spørgsmål, som der ikke findes svar på. Vi gør det, så godt vi kan. Det kan godt være, at vi i nogle tilfælde skulle have været mere tålmodige, men vi må også indse, at det er blevet svært at lancerer nye magasiner,” siger Pål Thore Krosby. Han understreger dog, at Aller Press skal lære af de senere års mislykkede lanceringer.

”I dag er vi bedre til at lave store end små medier. Hvis vi skal lave nichetitler i fremtiden, er vi nødt til at have en endnu lavere omkostningsside. Vi skal have en driftsmodel på de små blade, der gør, at vi har en lavere break even,” siger Pål Thore Krosby.

Skal trimmes
”Vi bliver ved med at prøve, men vi skal blive bedre. Vi er nødt til at fortsætte med at satse på fremtiden. Så vidt muligt også på print,” siger han.

Aller har gennem de senere år modtaget en del kritik for sin konservative tilgang til ikke mindst de digitale medier. I løbet af 2008 har man lanceret nye hjemmesider til sine knap 30 titler. Noget, der ifølge kritikerne skulle være sket for mange år siden. Samtidig undrer iagtagerne sig over de mange mislykkede satsninger på print.

”Jeg synes, at analytikere og kommentatorer skal bestemme sig for, om de synes, at vi er for konservative eller for offensive. Da vi investerede, synes alle, at det var fornuftigt. Det kan godt være, at vi skal blive bedre til nye projekter, men for at vinde en fodboldkamp, skal man skyde på mål. Vi forsøger og eksperimenterer,” siger Pål Thore Krosby.

Han peger på, at det ikke mindst er en række digitale satsninger, der er årsag til, at Aller Press’ driftsresultat (ebit) i det seneste regnskabsår faldt fra 175 til 82 mio. kr. Han lægger dog ikke skjul på, at den nuværende afmatning på annoncemarkedet udfordrer virksomheden, der skal trimmes til et vanskeligt 2009.

Dyrt gratismarked
Det betyder at underskudsgivende og ”ikke strategiske” aktiviteter skal lukkes eller sælges fra. Blandt de underskudsgivende aktiviteter er gratismedierne i Chili Group og Where2go.

På spørgsmålet om deres strategiske betydning, svarer Pål Thore Krosby:

”Der er ikke noget, der er fredet, heller ikke mig. Men hvis du spørger, om de har en strategisk betydning, så ja. Vi vil hellere være en aktiv del af gratismarkedet end at lade andre være det.”

Han forventer ikke, at Chili Group og Where2go giver overskud i 2009, men vurderer at overskuddet er inde for rækkevidde i 2010. For hele Aller Press venter han et resultat for 2009 på niveau med i år.

”Det danske marked bliver utrolig hårdt i 2009. Vi arbejder på at nå samme resultat i år, men det er umuligt at spå om i det nuværende marked,” siger Pål Thore Krosby. Han understreger, at Aller Press trods stor tilbagegang i driftsresultatet stadig er den del af Aller, der bidrager mest til koncernens bundlinje.