Aller lukker magasiner og fyrer

Aller Media lukker flere små magasiner og fyrer 23 medarbejdere som konsekvens af et presset mediemarked.

Aller Media fyrer 23 medarbejdere og lukker flere mindre magasiner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu tager Aller Media konsekvenserne af et presset mediemarked og lukker de dele af forretningen, som ikke lever op til forventningerne. Det drejer sig om magasinerne »Street Boys,« »Topmodel« og »Frikvarter,« der alle er magasiner til unge. Derudover lukker Aller gratismagasinet »Mor« og printudgaven af »Tidens Kvinder.«

Ud over lukningerne fyres 23 fastansatte medarbejdere, og de digitale satsninger »X-priser« og »slankedoktor.dk« sættes til salg. Det er alt sammen et led i virksomhedens strategi om at styrke den samlede forretning og tilføre ny omsætning gennem innovation og opkøb.

»Vi har en strategi, som vi følger, og som skal ruste os til fremtiden, men som alle andre medievirksomheder oplever vi et presset marked, som hele tiden kræver, at vi justerer vores portefølje og sikrer, at alle dele af forretningen er lønsomme. Derfor foretager vi nu et greb, hvor vi har valgt at lukke nogle printprodukter rettet mod unge, da netop denne målgruppe i stigende grad fravælger print til fordel for digitale medier,« fortæller administrerende direktør i Aller Media, Pål Thore Krosby.

I stedet retter virksomheden sit fokus på at udvikle de sunde dele af kerneforretningen både på print og digitalt.

»Selvom vi nu reducerer og justerer enkelte af vores digitale satsninger, betyder det ikke, at vi bliver mindre offensive. Vi skal derfor fortsat styrke vores digitale tilstedeværelse og sikre, at vores evner til at skabe stor trafik på vores sites kanaliseres over i kommerciel forretning. Vi retter desuden vores digitale fokus på alene at understøtte kerneforretningen, vores innovationsstrategi samt udvikling af nye digitale produkter og forretninger, som knytter sig til vores økosystemer inden for primært leisure og med fokus på kvinde-målgruppen. Jeg beklager, at vi i forbindelse med gennemførelse af disse ændringer desværre må sige farvel til 23 fastansatte medarbejdere,« siger Pål Thore Krosby.

Aller Media A/S er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Danmark med et samlet ugentligt oplag på omkring 729.000 eksemplarer. Allers markedsandel på det danske marked er 72 procent på ugeblade og 26 procent på magasiner. I Danmark har Aller ca. 600 ansatte. Det danske Aller Media A/S er et datterselskab af Aller Holding, som også har aktiviteter i Norge, Sverige og Finland.

Siden 2013 har Aller gjort opkøb i rejsebranchen og ejer således 70 procent af aktierne i Nyhavn Rejser og 95 procent af aktierne i Kulturrejser Europa.