Aller klar til nye udfordringer

Aller-koncernen har erkendt, at deres internetsatsning ikke er blevet en succes. Opkøb og nye udgivelser venter nu forude. Visionen er at blive et moderne mediehus.

For et år siden drømte Aller om at hive ugebladslæserne ind i den digitale virkelighed ved at lancere ugebladene på nettet og distribuere dem via koncernens E-kiosk.

De drømme eksisterer ikke længere i dag, erkender Aller Press` adm. direktør Pål Thore Krosby. I dag er visionen at skabe et moderne mediehus med flere platforme.

»Det var lidt af et eksperiment med at overføre vore titler direkte til internettet, og det har ikke kostet os særlig meget. Men de danske ugebladslæsere vil have indholdet i en anden form på nettet. Det er vanskeligt at vide, hvad folk vil have idag. Forbrugerne er komplekse, så derfor er vi nødt til at eksperimentere,« siger Pål Thore Krosby.

Udover overførslen af publikationerne til internet har Aller Press investeret i produkterne Østrogen.dk og EDB-priser.dk, og de to hjemmesider går til gengæld fint. Eksperimenterne fortsætter ind i det nye år med blandt andet videreudviklingen af Chili Group, som Aller har købt 34 procent af. Den største udfordring bliver at få forretningen til at vokse.

»Vi har haft en masse nye projekter i det forløbne år, og vi skal fortsætte det aggressive investeringsniveau. Men vi skal også huske de eksisterende forretninger,« siger Pål Thore Krosby.

Uden for krigen

På klingende norsk betegner han sig selv som værende »grundlæggende positiv«, når det handler om Allers visioner for det nye år. Konkurrencen om annoncørerne har været udsædvanlig hård for mediemarkedet, men den har ifølge direkøren indtil nu prellet af på Aller-koncernen.

»Krigen er gået på gratis nyheder, og det marked er vi slet ikke inde i. Vi lever af underholdning, så derfor har vi siddet lidt på sidelinien. Vi er bestemt ikke urørlige, men vi har ikke været direkte berørt,« siger Pål Thore Krosby.

Han mener, at det skyldes Allers etablerede position.

»Gratisaviserne har haft et problem med dækningen, og det gør dem sårbare i forhold til annoncørerne. Vi er allerede kendt i forvejen, så vi har ikke oplevet et markant pres på vores priser,« siger Pål Thore Krosby.

Med et overskud på 167 millioner kroner er Aller-koncernen i Danmark ikke presset økonomisk. Men der er alligevel et pres på bladvirksomheden.

»Vi skal udvikle nye forretningsområder, og vi er presset til at arbejde hårdt på en videreudvikling,« siger Pål Thore Krosby.

Omstiller til fremtiden

Han mener ikke, at gratis-kampen vil nå ind på magasinerne og ugebladene i så stærk grad som dagbladene. Men koncernen ruster sig alligevel til et eventuelt angreb med købet af Chiligroup. I det nye år skal Aller nå tre tydelige mål, hvis det står til Pål Thore Krosbys køreplan for det nye år.

For det første skal man videreudvikle de eksisterende forretningsområder, så den nuværende omsætning på en milliard kroner bliver øget. For det andet skal nye forretningsområder identificere og udvikles, og som tredie led skal man arbejde med organisationen, sådan at den i stadig større grad er forberedt på fremtiden

»Vi skal også arbejde videre med, hvordan vi tilpasser os kundernes behov. Og de har behov for at få indholdet i en anden form eksempelvis gennem online eller mobil. Det kræver en mentalitetsændring hos os selv, fordi vi har en stærk tradition som bladvirksomhed. Men vi skal omstille os til fremtiden,« siger direktøren.