Aller-dynasti kæmper med bundlinjen

Den familieejede bladkoncern Aller Media kom rimeligt ud af 2011 på trods af et stigende pres på salget af koncernens ugeblade og magasiner. Men store udfordringer i et presset marked venter.

Foto: Torben Åndahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mediebranchen kæmper over en bred kam med faldende oplag og udfordringen med at tjene penge på indhold på internettet. Det kan også mærkes hos blad- og magasinhuset Aller Media, der i dag fremlægger årsregnskab. Det skriver Børsen.

Årets resultat er mere end halveret og ender dermed på 50.2 mio. kr. Og udfordringen er klar.

“Vores underholdningsblade er meget konkurrenceudsatte. Medierne ligner i stadig større grad hinanden. Alle kæmper om det samme indhold og de samme mennesker,” siger Pål Thore Krosby, adm. direktør i Aller Media til Børsen.

Her er det især tabloider, netmedier og tv, der presser især de kulørte blade som Billed Bladet, Se og Hør, Familie Journalen og Ude og Hjemme, der alle er under Aller Medias vinger.

På trods af det faldende oplag, så er man hos Aller tilfredse med, at indtjeningen stadig er stabil, hvis man justerer for en engangsindtægt forrige år fra salget af koncernens gamle hovedsæde i Valby.

“Vi har fastholdt lønsomheden på vores kerneforretning i et meget ustabilt mediemarked. Vi har formået at opretholde vores markedsandel og klarer os efter omstændighederne godt,” siger Pål Thore Krosby.

Godt nok er der optimisme at spore, men fremtiden er udfordrende hver en krone skal vendes i Aller med benhårdt fokus på omkostningerne.

“Foruden udviklingen af vores ugeblade og magasiner følger vi tre spor for at sikre og videreudvikle selskabet. Dels muligheden for at vokse gennem akkvisitioner, dels digital udvikling og endelig stram omkostningsstyring,” siger Aller-direktøren.