»Alle mand til de digitale pumper!«

Det er nu, at Europa skal løfte sig op i den digitale superliga - ellers ender vi som et historisk museum, fastslår ny rapport fra Tænketanken Europa.

Tryk Europa eller Skift - de 28 EU-lande skal op i omdrejninger og omstille sig hurtigt til den digitale verden, ellers ender vi som et historisk museum, skriver Tænketanken Europa i en ny rapport. Foto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Europa kan - igen - blive til noget stort og være digital frontløber, men det kræver intenst og bredt samarbejde om selv at udnytte de digitale muligheder og bruge dem til at løfte uddannelserne, skabe nye arbejdspladser, forbedre sundheden og miljøet, før det sker.

»Hvis EU ikke reagerer over for det digitale tidevand, står det i sidste ende over for en fremtid som et historisk museum i en digital verden,« lyder den dystre advarsel i den uafhængige Tænketanken Europas nye rapport, »Disrupting Europe 2016«, der præsenteres i Bruxelles onsdag, med en stribe anbefalinger til politikere og erhvervsliv, så Europa kan trækkes ud af den aktuelle krise og skabe nye arbejdspladser.

Der er penge og arbejdspladser i det

Rapporten slår fast, at Europa og europæerne på mange områder ikke rykker så hurtigt som nødvendigt (»nogle går sågar som søvngængere ind i fremtiden«), og de - endnu - 28 EU-lande er stadig vidt forskellige inden for telekommunikation, digital regulering, standarder og e-handel.

»Alle vil opleve en eller anden form for påvirkning fra den digitale omstilling, og mobile onlinetjenester er tilgængelige døgnet rundt. Nogle virksomheder og forbrugere rykker hurtigt, og de vil hurtigt reagere på disse ændringer og opnå konkurrencemæssige fordele. Andre risikerer at blive efterladt. Digitalisering har potentialet til både at forandre og udvikle Europa. EU og dets medlemsstater kan enten tage digitaliseringen til sig eller ende som globale smølehoveder, som har tabt i konkurrencen om vækst og jobs i en stadig mere digital verden,« konstaterer rapporten og slår fast, at Europa fortsat ligger i front i flere brancher, f.eks. biler, medicin, turisme og maskinkonstruktion.

En undersøgelse fra konsulentfirmaet Boston Consulting Group anslår, at Europas internetøkonomi vil kunne bidrage med næsten 1.100 milliarder euro eller 7,5 procent af Europas samlede bruttonationalprodukt i 2020.

Rapporten gør det klart, at der skal lægges en ambitiøs, digital strategi, og at det kræver intenst samarbejde at rykke i front - men ellers løber USA og Asien med stafetten.

»Det er både muligt og realistisk,« fastslår tænketanken.

De vigtigste indsatsområder

Ud over en ægte satsning på at sikre alle europæere en ordentlig internet- og mobilforbindelse som grundlaget for fremrykningen bør hovedindsatsområderne ifølge rapporten være disse:

● Al lovgivning skal fødes digital og gøres ensartet uden nationale forskelle og barrierer.

● Der skal være nye, fælles standarder i verdensklasse for data og kommunikation, så selvkørende biler kan komme ud at rulle, så beskyttelsen af privatlivets fred - og dermed tilliden til de nødvendige, digitale løsninger - styrkes, og så e-fakturaer m.m. kan udbredes. Bedre og klarere regler for databeskyttelse skal følges af større ansvarlighed overalt.

● Der skal styr på lovgivningen om ansvaret for robotter og automatiserede systemer, hvis noget går galt.

● Data skal lagres og bruges intelligent, så miljøpåvirkningerne mindskes. F.eks. kan bedre deleordninger inden for transport sænke den gennemsnitlige kilometer pris med op til 75 procent, ligesom video- og telekonferencer sparer rejseri til fordel for klimaet.

● Der skal foretages store investeringer i bedre digital infrastruktur - både mobilnet og faste net - så alle kan få mindst 100 megabit/sekundet, om fornødent med statsstøtte i områder, hvor det ellers er umuligt at nå ud.

● Senest i 2020 bør ophavsretsreglerne ensartes, så der holdes en rimelig balance mellem betaling til ophavsretshaverne og muligheden for alligevel at kunne tage sit digitale indhold - bl.a. film- og TV-tjenester - med sig over grænserne.

● Potentielt kan millioner af europæere risikere arbejdsløshed på grund af forandringerne. Derfor skal der samarbejdes på tværs af landegrænser, og europæerne skal uddannes og omskoles til den digitale fremtid.

● Der skal ske en bedre deling af offentlige data mellem borgere og virksomheder gennem åbne portaler, så der kan skabes nye tjenester, som mange kan benytte.

EU-Kommissionen har fokus på flere af punkterne, og også i den nye, danske trekløverregerings arbejdsgrundlag har digitaliseringens muligheder og trusler fået en vægtig plads.

Laes mere