Alle kan gøre som Real Madrid

Den spanske fodboldklub, Real Madrid, sender fx live på de sociale medier under deres opvarmning før Champions League-kampene og igen til pressemødet efter kampen. Det kan danske brands lære af.

PR handler i dag i høj grad om at tilpasse brand og kommunikation til de sociale medier og forbrugerens brug af dem. Den spanske fodboldklub, Real Madrid, sender fx live under deres opvarmning før deres Champions League-kampe og igen til pressemødet efter kampen. Fold sammen
Læs mere
Foto: GERARD JULIEN

KLUMME: Flere og flere får deres nyhedsstrøm via sociale medier som LinkedIn og Facebook. Og på redaktionerne både tænker og tilrettelægger de i forhold til, hvordan de kan få flest likes, delinger, skabt engagement med videre.

For lidt over et år siden introducerede MetroXpress ”de fem sociale” nyhedskriterier, som anvendes i udvælgelsen af produktionen af nyheder. Og det er efterhånden de færreste redaktioner, der ikke har en SoMe-redaktør. Det skriver Markedsføring.dk.

Det stiller nye krav til PR. Der er ikke længere nogen, der bliver overrasket over aftenens hovedhistorie i TV-avisen. Vi har allerede fået den og fire andre vinkler fra vores sociale maskinrum.

Brand-kommunikationen på SoMe

Hvis man som virksomhed anno 2016 skal have succes med PR, skal de sociale medier med ved idébordet som det første. Alle brands kan vinde rigtig meget ved at være hurtige til at tage de sociale medier og de konstant nye tiltag til sig.

PR handler i dag i høj grad om at tilpasse brand og kommunikation til de sociale medier og forbrugerens brug af dem.
Den spanske fodboldklub, Real Madrid, sender fx live under deres opvarmning før deres Champions League-kampe og igen til pressemødet efter kampen.

Et enkelt tryk på en smartphone og de giver deres 87 millioner følgere et direkte indblik, der ellers er forbeholdt de få. Og hvem kan ikke huske den entusiastiske købmand i discountsupermarkedet fra Børkop, der i marts gik sin sejrsgang?

Ikke kun på Facebook, men også i flere nationale medier. Den viser, at hvis du har en stærk fortælling på de sociale medier, så er det ofte en genvej ind til redaktionslokalerne. Det skriver Markedsføring.dk.

Tænk SoMe eller bliv efterladt på perronen

DR-programmet Versus har udviklet deres egen app for at holde på seerne, når smartphone-fingrene klør, og X-factor er kommet på snapchat og holder dig opdateret, når deltagerne er backstage.

Således skal moderne PR-indsatser både tænkes til selve nyheden (fx på tv) og smartphonen i hånden. Hvis du arbejder med PR i dag, bliver du nødt til også at forstå, hvordan forbrugerne kommunikerer MED hinanden.

Og for at blive en naturlig del af den samtale, skal din gode idé bestå af en grundfortælling, der kan bruges under alle stadier af samtalen på diverse sociale medier.

De virksomheder, der ikke formår at tænke sociale medier ind i deres PR og kommunikation, bliver i disse år overhalet af dem, der har formået at tilpasse deres brand til forbrugerens sociale tilstedeværelse.