Alka vil i lommen på forbrugerne

Forsikringsselskabet Alka vil gerne tale forsikring med flere danskere, og midlet er en ny app, hvor forbrugeren kan tjene 50 øre pr. liter brændstof, der fyldes på bilen. Målet er både at holde på egne kunder og erobre nye.

En ny app, der giver rabat på benzin, er Alkas vej til at tale forsikring med forbrugerne – både eksisterende og potentielt nye kudner. Arkivfoto: Brian Bergmann
Læs mere
Fold sammen

De senere år har vi set masser af gode eksempler på virksomheder og brands, der via nye, digitale tjenester, eller branded utilities, på en og samme tid opfylder et behov hos forbrugerne og bidrager til at støtte afsendernes brand.

Herhjemme har Post Nord eksempelvis haft stor succes med en virtuel ønskeliste, »Ønskeskyen«, og nu melder forsikringsselskabet Alka sig også på banen.

Det sker med app’en »Alka tank&tjen«, hvor forbrugeren kan tjene 50 øre pr. liter brændstof, vedkommende fylder på bilen – uanset på hvilken tankstation og hvor i verden, det sker.

Man skal blot downloade app’en, oprette sig som bruger med NemID og registrere sin bil med nummerplade. Herefter tager man et billede af standeren, når man har tanket, og så modtager man en kvittering, når tankningen er registreret, og pengene havner så på ens NemKonto.

Derudover kræves det, at man har en privat bilforsikring, som vel at mærke ikke behøver at være tegnet hos Alka. Det drejer sig nemlig for Alka først og fremmest om at komme til at tale om forsikring i øjenhøjde med danskerne, fortæller Alkas kommunikationsdirektør Lise Agerley.

»Bilforsikring er ikke et høj- interesseområde for danskerne, men når vi står og fylder brændstof på bilen på tankstationen, så ryger mobilen op af lommen, og vi får tjekket verdenssituationen. Målet er, at vi med denne app ­udnytter denne mulighed for at få danskerne i tale,« siger hun.

Hun bakkes op af Alkas salgs- og marketingdirektør, Jacob Spangenberg, der fortæller, at Alka har forsøgt at gribe diskussionen om priser og forsikringer mere innovativt an. Ideen er i øvrigt udviklet internet i forsikrings­selskabet, mens Hello Group står bag app’en.

»Forsikringer har en meget lav priselasticitet. Det er et paradoks, at vi danskere går ­meget op i at spare penge på benzin. Men når det ­drejer sig om forsikringer, gør de fleste af os ikke den store indsats, selv om der for de ­flestes vedkommende vil være mange penge at spare ved at skifte forsikringsselskab,« siger han.

»Et af vores mål med »Alka tank&tjen« er at være i lommen på vores kunder – både helt bogstaveligt på mobilen, men også i overført betydning. For det er kunderne, der i sidste ende er vores chef,« fortsætter Jacob Spangenberg.

App’en kan som nævnt downloades og bruges af alle bilejere med en bilforsikring, men der er et loft på 100 kr. i indtjening, hvis man ikke er kunde hos Alka. For Alka-kunder er det derimod ubegrænset, hvor mange kroner og øre, man kan optjene ved at tanke.

Så det handler også om at få nye kunder i butikken?

»Ja, det gør det da. Godt otte pct. af ­danskerne flytter sine forsikringer om året, og det opfattes som besværligt. Det er det ikke, og vi vil derfor gerne have forbrugerne til at tjekke, om de kan spare penge ved at skifte til et andet selskab. For de manges vedkommende er der nemlig penge at spare,« slutter Lise Agerley.