ALK-Abelló vil bruge 300 mio. kr. på at sætte fart på væksten

ALK-Abelló vil i år bruge 300 mio. kr. på at fastholde sin position på markedet for allergimedicin og styrke væksten på længere sigt.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRISTIAN CHARISIUS

Pengene skal bruges på at udvikle markederne i Nordamerika, Europa og en stribe andre lande, oplyser allergivaccineproducenten i forbindelse med sit regnskab for 2016.

Som følge af investeringen på 300 mio. kr. vil ALK-Abellós resultater i 2017 være noget mindre end i 2016, hvor selskabet hentede et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 642 mio. kr.

»Disse ekstra ressourceallokeringer vil uundgåeligt dæmpe indtjeningen i 2017 i forhold til de exceptionelle resultater i 2016, men vi er overbevist om, at pengene er givet godt ud og vil give tilfredsstillende afkast, i takt med at vi forløser potentialet for vores produkter og markedsmuligheder inden for allergi og astma,« siger topchef Carsten Hellmann, der startede i jobbet i starten af 2017, i en kommentar til regnskabet.

ALK-Abelló har stået uden en partner på det amerikanske marked, siden at medicinalkæmpen Merck i 2016 droppede en samarbejdsaftale.

Den endelige model for, hvordan ALK-Abelló vil gribe det amerikanske marked an, er endnu ikke meldt ud fra selskabet.

Selskabet oplyser i regnskabet, at det i 2016 har øget sin markedsandel på verdensplan til 40 pct. fra 33 pct. Det skyldes blandt andet store problemer hos den franske konkurrent Stellergenes sidste år.