Alibaba vil indtage sydøstasiatisk e-marked med milliardopkøb

Målsætningen for Alibaba er at indtage det sydøstasiatiske marked og dermed gøre sig mindre afhængig af sit kinesiske hjemmemarked.

Foto: © Carlos Barria / Reuters. Målsætningen for Alibaba er at indtage det sydøstasiatiske marked og dermed gøre sig mindre afhængig af sit kinesiske hjemmemarked.
Læs mere
Fold sammen

Det kinesiske internethandelsfirma Alibaba foretager sin hidtil største investering med en overtagelse af e-handelsselskabet Lazada Group fra Singapore til 1 mia. dollar, svarende til over 6,5 mia. kr., skriver Bloomberg News.

Målsætningen for Alibaba er at indtage det sydøstasiatiske marked og dermed gøre sig mindre afhængig af sit kinesiske hjemmemarked.

Alibabas formand, Jack Ma, har sat et mål om, at selskabet skal hente mindst halvdelen af sin omsætning uden for Kina. Og Lazada-købet tilfører Alibaba salg af tøj og elektronik i seks sydøstasiatiske lande.

Opkøbet sker ved, at Kinas største online imperium køber nye aktier for 500 mio. dollar. Desuden skal der købes aktier fra eksisterende investorer for et tilsvarende beløb.

Blandt de investorer, som er gået med til at sælge ud af deres aktiebeholdning, er tyske Rocket Internet, som har grundlagt Lazada Group, og den britiske supermarkedskæde Tesco.

Rocket Internet-aktien stiger med 5 pct. til 27,33 euro, mens Tesco-aktien går mindre beskedne 0,6 pct. frem til 194,65 pence.