Alibaba slog alle rekorder på Singles Day

Singles Day blev en kæmpe succes for kinesiske Alibaba.

Foto: BRENDAN MCDERMID.
Læs mere
Fold sammen

Omsætningen på Kinas største internethandelstjeneste nåede op på svimlende 99 mia. kr. - en stigning på 60 pct. sammenlignet med sidste år. Og salgstallene er godt nyt, vurderer chefstrateg i Carnegie, Henrik Drusebjerg.

- Gårsdagens shopperekord sammenholdt med detailsalgstallene, som blev offentliggjort tidligere på dagen, er med til at underbygge billedet af forandringen i kinesisk økonomi mod i højere grad at blive drevet af forbrug. Det er positivt for vores positioner i Kina og er med til at underbygge, at Kina ikke er på vej i recession, skriver Carnegie-strategen i sin morgenkommentar.

Alibabas aktie formåede dog ikke at lukrere på rekordsalget. Den dykkede onsdag 1,9 pct. på børsen i New York, hvilket ifølge Bloomberg News skyldes fortsat bekymring over den kinesiske økonomi.

Det var fire kinesiske singler, der er i 1993 opfandt konceptet Singles Day som en modsætning til den amerikanske Valentines Day. Dagen afholdes hvert år 11/11, hvor ettallerne symboliserer, at man er alene.