Alibaba åbner porten til Europa

Den kinesiske online-platform Alibaba har planer om inden for kort tid at åbne "ambassader" i Tyskland, Frankrig og Italien.

Foto: CRAB HU.
Læs mere
Fold sammen

Selskabet ser åbningerne i Europa som et led i sin mission om at gøre det lettere for resten verden at sælge til Kina og samtidig at gøre det lettere for Kina at sælge til resten af verden.

Det skriver the Financial Times.

Planerne er det første konkrete tiltag fra Alibaba siden selskabet i august udnævnte den tidligere Goldman Sachs boss Michael Evans til chef for selskabets globale ekspansion.

- Før i tiden var det i realiteten kun multinational selskaber, som havde råd til at sælge deres produkter internationalt. Men inden for de seneste 10 år, har meget ændret sig, siger Michael Evans til Financial Times og henviser til selskabet ovennævnte mission.

Selskabet vil særligt gerne tiltrække europæiske mærkevarebrands som en voksende kinesisk middelklasse i stadigt højere grad efterspørger.

Indtil videre har store europæiske virksomheder som tøjfirmaet Zara og luksusbrandet Burberry åbnet butikker på Tmall, der er Alibaba's Ebay-lignende platform. Tidligere har Alibaba haft problemer med at sikre sig mod sælgere af kopiprodukter, hvilket før har skræmt flere udenlandske selskaber.

Alibaba's internetbaserede markedsplads stod sidste år for mere end 60 mia. kr. i salg.